Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle annettu huomautus muistutusten käsittelyn viiveistä
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvonta-asioita koskevissa päätöksissään antanut huomautuksen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle sosiaalihuollon muistutuksista ja Satakunnan hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon muistutuksista. Asiakkaan tai potilaan tekemään kirjalliseen muistutukseen tulisi vastata kuukaudessa.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto otti huhtikuussa käsiteltäväkseen valvonta-asioina Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueiden epäkohdat muistutuksiin vastaamisessa.
Sosiaalihuollon asiakas tai terveydenhuollon potilas voi tehdä kirjallisen muistutuksen palveluntarjoajalle asiassa, jossa hän kokee olevan epäkohtia. Jos hän on tyytymätön saamaansa muistutusvastaukseen, hän voi tehdä aluehallintovirastolle kantelun ja liittää muistutusvastauksen kanteluunsa.
Lain mukaan toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti, ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta sillä tarkoitetaan yleensä yhdestä neljään viikkoa.
– Ainoastaan poikkeustapauksissa muistutusvastauksen voi antaa yli kuukauden jälkeen, ja silloinkin korkeintaan kahden kuukauden kuluessa, toteaa sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen Lounais-Suomen aluehallintovirastosta tiedotteessa.
Seuratessaan muistutusten käsittelyn tilannetta Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueilla aluehallintovirasto havaitsi merkittäviä viiveitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeviin muistutuksiin annetuissa vastauksissa. Muistutusvastaukset eivät myöskään ole olleet kaikilta osin asianmukaisia tai riittäviä. Asian selvittämiseksi aluehallintovirasto pyysi molemmilta hyvinvointialueilta selvitystä muistutusten käsittelyistä.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella sosiaalihuollon ja terveydenhuollon muistutusten vastausajoissa eroja
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen antamasta selvityksestä käy ilmi, että parhaimmillaankin sosiaalihuollossa vain runsas puolet muistutusvastauksista on valmistunut kuukauden sisällä. Elokuussa vain 28 prosenttia vastauksista asiakkaiden tekemiin muistutuksiin valmistui kuukauden sisällä. Sosiaalihuollon muistutuksiin vastaaminen kesti pisimmillään neljä kuukautta.
Saadun selvityksen mukaan terveydenhuollon puolella tilanne vaihtelee Varsinais-Suomessa eri palvelualueiden välillä. Viiveet vastauksissa ovat kuitenkin yleisesti lyhyempiä kuin sosiaalihuollossa. Esimerkiksi elokuussa valmistuneista terveydenhuollon muistutusvastauksista parhaimmillaan 83 prosenttia valmistui kuukauden sisällä.
Käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi aluehallintovirasto kiinnittää päätöksillään molempien hyvinvointialueiden huomiota muun muassa siihen, että muistutusten käsittely ja niistä aiheutuneet toimenpiteet tilanteen kehittämiseksi ja korjaamiseksi ovat osa hyvinvointialueen omavalvontaa.
Hyvinvointialueiden omavalvonta on keskeistä sote-palveluiden kehittämisessä, ja epäkohtiin puuttuminen on kaikkien osapuolten etu. Hyvinvointialueiden on varmistettava omavalvonnallaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien lainmukainen hoitaminen.
Oman palvelutuotantonsa valvonnan lisäksi hyvinvointialueen omavalvontaan kuuluu valvoa yksityisiä palveluntuottajia, joilta se hankkii sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjata ja valvoa niiden omavalvontaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















