LogoHub odottaa investointipäätöstä – työt henkilöratapihalla jatkuvat ensi syksyyn asti
Helsingin junat palaavat henkilöratapihalle 15. joulukuuta mutta rakennustyöt jatkuvat vielä ensi vuonna. Viimeistelyä tehdään vielä vuonna 2026.
Kaksoisraide ratapihalta Kupittaalle ja osuuden uudet sillat ovat jo valmiit. Työt keskittyvät nyt Heikkilän tavararatapihalle ja henkilöratapihalle.
Logomon edustalla tehdään ratajärjestelyjä ja rakennetaan uusia laitureita. Henkilöratapihalle tulee kymmenen raidetta. Raiteita asennetaan 11 000 raidemetriä ja uusia vaihteita 36.
Laitureille 1 ja 2 on jo portaat ja hissi. Keskilaituri (3 ja 4) valmistuu yhteyksineen joulukuun puoliväliin mennessä.
– Logomon puoleisen laiturin (5 ja 6) portaita tehdään jo konepajalla. Hissi- ja porrasyhteydet nostetaan tammikuun alkupuolella paikalleen. Kaikki laiturit hisseineen ja portaineen ovat käytössä 1.10.2025, kertoo Arkos Oy:n rakennuttajakonsultti Suvi Salmela.
Laitureille pääsee vain Logomonsillan kautta. Rullaportaita laitureille ei ole suunnitteilla ainakaan ennen kuin uusi matkakeskus valmistuu. Laiturit katetaan ja niille tulee penkit.
Pyöräpysäköinti on jäämässä ilman katetta. Projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta lupaa, että pyörille löydetään lisää tilaa, jos parkki näyttää jäävän ahtaaksi.
Työt jatkuvat ensi vuoden syksyyn asti. Vaarallisten aineiden kuljetusten vaunuja ei enää saa parkkeerata pitkäksi aikaa henkilöratapihalle eivätkä ne palaa sinne.
Matkustajapalvelut ovat Logomossa siihen asti, että LogoHub-parkkitalo valmistuu ratapihan ja Ratapihankadun väliin.
– LogoHub odottaa investointipäätöstä ja rakentamisen aloittamista. Tarkempaa tietoa ei ole, sanoi Turun kaupungin hankepäällikkö Mika Rajala.
Matkakeskusta kaavaillaan Aninkaistensillan puolelle ratapihaa. Matkakeskuksesta tehdään esiselvitystä ja suunnitteilla on hankekehityskilpailu.
– Hankekehityskilpailun myötä ratkeaa tuleeko sinne silta vai kansi vai mahdollisesti tunneliyhteys. Tavoitteena on myös yhdistää kaupunginosia tehokkaammin. Siltayhteydet menevät Pohjolaan asti.
Rajalan mukaan matkakeskuksen tavoitevuosi on 2030.
Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn silta otetaan käyttöön marraskuun lopulla.
Valtio ja kunnat pääsivät MAL-neuvotteluissa sopimukseen. Siihen sisältyy uusi satamaraide, joka kulkee tavararatapihan ja Iso-Heikkilän kautta satamaan. Sen suunnittelu tai rakentaminen eivät käynnisty ennen kuin sopimus on allekirjoitettu ja rahat ovat talousarvioissa.
– Rahoja ei ole pelkästään sopimuksen perusteella käytössä. Vielä ei ole rahoituspäätöksiä, summaa osastojohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta.
– On aika olennaista, että uudelle terminaalille saadaan uusi satamaraide. Ihan keskustasta pystytään poistamaan useita tasoristeyksiä ja saadaan vapautettua tilaa puistoille ja kaava-alueen kehittämiselle, analysoi Turun kaupungin projektipäällikkö Antero Mäkilä.
Koulukadun alikulkusillan työt jatkuvat talvella. Valmista pitäisi olla keväällä.
Lasse Virtanen