Liikennevalot uusille sijainneille Kirjalansalmen sillalla
Saaristotien (mt 180) Paraisten puolen tielinjaus muuttuu lopulliseen paikkaansa uuden Kirjalansalmen sillan rakentamisen myötä. Paraisten päässä raskaiden ajoneuvojen odotusalueelle on rakennettu uusi kulkuyhteys. Myös liikennevalot joudutaan siirtämään uusille sijainneille. Siirtotyön aikana liikennevalot ovat sillan molemmilla puolilla pois käytöstä.
Liikenne siirtyy uudelle tieyhteydelle maanantaina 11. marraskuuta. Silloin aloitetaan myös liikennevalojen siirto. Liikenteenohjaajat ovat paikalla ohjaamassa liikennettä liikennevalojen siirto- ja asennustyön ajan 11.–14. marraskuuta.
Saaristotien uuden tielinjauksen vuoksi joudutaan siirtämään myös Kirjalansalmen sillan liikennejärjestelyjen liikennevaloja Paraisten päässä. Liikennevalot ovat pois käytöstä siirto- ja asennustyön ajan. Koska liikennevalojen toiminta on kytketty yhteen sekä Kaarinan että Paraisten päässä, myös Kaarinan puolen liikennevalot ovat pois käytöstä Paraisten puolen valojen siirto- ja asennustyön ajan. Paikalle on liikenteenohjaajia ohjaamassa liikennettä molemmin puolin siltaa. Raskaan liikenteen odotusalueet ovat normaalisti käytössä.
Liikennevalojen siirtotyö käynnistyy maanantaina 11. marraskuuta aamulla, kun liikenne siirtyy uudelle tieyhteydelle. Liikenteenohjaajat ovat raskaiden ajoneuvojen odotusalueiden kohdalla sekä sillalla. Sillalla oleva liikenteenohjaaja antaa molempien päiden odotusalueiden ohjaajille tiedon, milloin toisesta suunnasta tuleva raskas ajoneuvo voidaan päästää liikkeelle. Liikenteenohjaajat ovat paikalla kello 6–22.
Suurin osa raskaista kuljetuksista kulkee tuolla aikavälillä. Yöaikaan kuljetuksia on vähemmän ja riski raskaiden ajoneuvojen kohtaamiselle sillalla on pieni. Liikennevalojen siirto- ja asennustyöt valmistuvat torstaina 14. marraskuuta.
Uuden tielinjauksen myötä Paraisten päässä raskaiden ajoneuvojen odotusalueelle jouduttiin rakentamaan uusi kulkuyhteys. Uusi sisäänajoliittymä odotusalueelle on nykyistä tiukempi, mikä tarkoittaa, että raskaat ajoneuvot joutuvat hidastamaan vauhtia enemmän ennen kääntymistä. Lisäksi uuden tielinjauksen ja odotusalueen välillä on korkeuseroa, mikä tarkoittaa, että uudelta tieyhteydeltä ajetaan odotusalueelle kohtuullisen jyrkkää alamäkeä.
Talvella rekkaparkin kulkuyhteyttä hoidetaan tehostetulla talvihoidolla. Rekkaparkissa on harvemmin useita raskaita ajoneuvoja yhtä aikaa, kulkuyhteys on yksisuuntainen, eikä siinä ole muuta liikennettä.
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja viimeksi sillalle tehtiin tarkastus syyskuussa. Sillan kunnossa ei ole havaittu dramaattista huononemista, mutta sillan vaurioituminen etenee pikkuhiljaa koko ajan. Havaittuja ongelmakohtia pyritään mahdollisuuksien korjaamaan, mm. sadevesien pääsyä sillan kriittisiin teräsrakenteisiin pyritään estämään korjaustoimilla. Silta on kuitenkin elinkaarensa päässä, eikä esim. ruostumisen etenemistä voida kokonaan estää.
Uuden sillan valmistumiseen on vielä yli vuosi. Liikennerajoitusten noudattaminen on tärkeää, jotta rajoituksia ei jouduta lisäämään. Raskaiden ajoneuvojen kohtaamisen ohella myös etäisyysrajoituksen noudattamatta jättäminen aiheuttaa sillalle liikaa kuormitusta. Mittaustuloksissa havaittiin äskettäin selvä piikki sillan taipumissa. Syynä oli se, että kaksi raskasta ajoneuvoa ajoi peräkkäin ilman riittävää etäisyyttä. Kummallakaan ajoneuvolla ei ollut ylikuormaa, mutta lähekkäin olevien ajoneuvojen yhteinen paino aiheutti liikaa kuormitusta sillalle.
Poliisi valvoo tehostetusti liikennerajoitusten noudattamista.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)