Night Visions Turku muuttaa Taiteiden Taloon
Pohjoismaiden suurin fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin keskittyvä muttei rajoittuva festivaali Night Visions International Film Festival muuttaa Taiteiden Talon Kino Kiltaan ja paisuu samaan syssyyn kolmipäiväiseksi. 22.–24. marraskuuta Kino Killassa järjestettävän Night Visions Turku VII -tapahtuman ohjelmisto käsittää tänä vuonna yhdeksän täyspitkää festivaalin suosikkilajityyppejä edustavaa elokuvaa sekä tarkkaan valittuja lyhäreitä.
Mukana on 27. toimintavuottaan paraikaa juhlistavan Helsingin Night Visions -festivaalin tapaan jälleen kansainvälisesti kohutuimpia uutuuselokuvia sekä kultaisia 90-luvun klassikkoja.
Festivaalin avauselokuvana nähdään Japanilainen anime-klassikko, Mamuro Oshiin legendaarinen Ghost In The Shell. Vuonna 1995 valmistunut supersuosittuun mangaan perustuva Ghost In The Shell edustaa
anime-elokuvien korkeinta aatelistoa useine jatko-osineen ja vuonna 2017 ilmestyneine live-action elokuvineen.
Perjantain toisena elokuvana nähdään Ranskalaisen uuden äärielokuva-aallon kärkinimiksi kohonneiden visionäärien Alexandre Bustillon & Julien Mauryn uunituore seitsemäs täyspitkä The Soul Eater (Ranska 2024). Okkultistista folkhorroria kivikovaan dekkariin yhdistelevä The Soul Eater on vuoden Eurooppalainen kauhutapaus joka tuskin jättää ketään kylmäksi.
Illan päätöselokuvana nähdään paljon toivottu yhdysvaltalaisen David Lynchin surrealistinen neo-noir thrilleri The Lost Highway (USA 1997). Elokuva on arvoituksellinen trippi identiteetin pirstaloitumisesta survoten tehosekoittimeen film noirin tunnelmia, karheaa erotiikkaa ja free jazzia tarjoillen niistä sumuisen cocktailin.
Night Visionsin lauantai tarjoilee yhteensä neljä genretapausta aloittaen Gabriel Bienzcykin ja Richard Karpalan uutuudesta The Falling Stars – Noitien Yö (USA 2023). Kyseessä on ennakkonäytös marraskuun lopussa valtakunnallisen elokuvateatteriensi-iltansa saavasta folk horror -helmestä.
Falling Stars – Noitien yö luo omintakeisen vaihtoehtomaailmansa folk horror -elokuvien rakennusaineista ammentaen. Se asettuu osaksi samaa jatkumoa kuin Robert Eggersin menestykset The Witch ja The Lighthouse sekä Ari Asterin Midsommar – Loputon yö.
Lauantain toisena elokuvana Kino Killan salin villitsee Steffen Haarsin ja Flip Van der Kuilin julkea provokaatio ja jo viime keväänä Helsingin festivaalin tapaukseksi noussut Krazy House (Hollanti 2024).
Elokuva yhdistää 1990-luvun tv-komedioiden estetiikan silmittömäksi yltyvään home invasion -verilöylyyn. Eriskummallinen satiiri muistuttaa Adult Swimin hämäristä muotokokeiluista.
Lauantain kolmannet löylyt lyö toimintafanien odottama James Markin upouusi action-tapaus FIGHT ANOTHER DAY (Kanada 2024). Fight Another Day on futuristista turpaanvetoa kauneimmillaan.
Kasari-actionin ja videopeli-scifin liitto on kuin Timecopin ja Running Manin risteytys. Fyysisen luovuuden ja kivuliaan iskuvoiman yhdistelmä palkitseekin paatuneenkin toiminta-ahmatin.
Päivän itseoikeutettuna päätöselokuvana nähdään Alex Proyasin legendaarinen kulttiklassikko The Crow (USA 1994). 30-vuotispäiviään viettävä The Crow – Korppi on maailmanlaajuinen ilmiö ja syvästi gootti- ja mustahuulisukupolveen vaikuttanut merkkiteos vailla vertaa. Elokuvan kuvauksissa traagisesti kuolleen Brandon (Brucen poika) Leen viimeiseksi elokuvaksi jäänyt enkelilaulu.
Sunnuntaina festivaali jatkuu kahden väkevän klassikon voimin. Werner Herzogin ja Klaus Kinskin enigmaattinen Nosferatu – Yön valtias (Saksa 1979) toimii ponnistuslautana tämän vuoden odotetuinta kauhuelokuvaa (Robert Eggersin uusintaversio Nosferatusta) odotellessa. Festivaalin
päätöselokuvana nähdään yksi kaikkien aikojen kuohuttaneimmista elokuvista, Tinto Brassin Caligula – The Ultimate (USA/Italia 1979/2023). Alkuperäinen Caligula on kantanut maailman kalleimman pornoelokuvan mainetta mutta asia on nyt korjattu uudelleen leikkauksella, joka myötäilee paremmin elokuvan alkuperäisideaa ja tuo elokuvaan lisää puolet uusia ennennäkemättömiä kohtauksia.
Festivaalin täydentävät paikallisten tekijöiden lyhytelokuvat: Artturi Olavi Rosténin A Real Donkey Day, Juho Fossin Yö ei anna armoa sekä Jarno Mahlbergin Shitters 3.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)