Särmikäs samurai – koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid
Suomen suosituimpiin automerkkeihin vuosikymmeniä lukeutunut Toyota juhlii tänä vuonna. Toyotan maahantuonti Suomeen alkoi Korpivaara Oy:n johdolla kuusi vuosikymmentä sitten, eli vuonna 1964. Tuolloin kyseessä oli vielä Euroopassa tuiki tuntematon automerkki. Suomea ennen Toyotoja oli myyty ainoastaan Tanskassa. Toyotan suosio on edelleen vankkaa. Tällä hetkellä Suomessa on liikennekäytössä noin 470 000 Toyotaa.
Suosion syitä voinee arvailla, mutta Toyotan hyvä talvensietokyky varmasti edesauttoi menestystä. Toisaalta Toyotoja on pidetty tavisautoina ja ehkä hieman tylsinäkin, eikä perusmallien muotoilussa olekaan mainittavan uraauurtavia ratkaisuja tehty.
Viime vuosina Toyotalla on riisuttu perusvarmat lasit silmiltä, sillä autoihin on ilmestynyt selvästi persoonallisia ratkaisuja. Yksi rohkeimmista lopputuotteista on keskikokoinen cross-over Toyota C-HR, jonka uusi lataushybridiversio todella erottuu massasta.
Huomio ei voi olla kiinnittymättä kylkien teräviin kulmiin, jota on totuttu näkemään lähinnä superautoissa. Ne taittavat valoa hienosti, saaden auton näyttämään eri kulmista eri väriseltä. Tätä vielä korostaa vinolla leikkauksella mustaksi maalattu peräpää. Toyota puhuu itse leikkisästi konseptiautosta, joka eteni tuotantoon asti, mutta vertaus ainakin on hyvä.
Etuoven muotoilu on kulmikas ja C-HR:ssä on sisään mennessä selvästi vähemmän pääntilaa kuin muissa malleissa. Ratin takana tilaa on mukavasti joka suunnassa, paitsi sivuilla. Turvavyön kiinnittäminen oman takamuksen ja korkean muoviseinän pohjalla makaavaan salpaan vaatii harjoittelua, samoin kuin penkin vasemmalla puolella olevien sähkösäätönamiskojen käyttö, jota taas haittaa ulkonevasti muotoiltu ovenkahva. Mutta tämä on toki vain kookkaampien kuskien ongelma.
Ja Toyotaltahan C-HR tuntuu. Perusvarmaa ja ennen kaikkea helppoa ajamista tarkalla ohjattavuudella. Akkua on lähtiessä noin 80 prosenttia ja se riittää varsin hyvin liki parintuntisen koeajolenkin, vaikka taloudellisen ajon oppeja ei edes yritetty noudattaa. Polttoainetta kuluu ajaessa mittarin mukaan vain muutaman kilometrin matkan verran.
Ajettu yksilö on varustetasoltaan Premiere Edition, joten tämän jutun tila ei edes riitä kaikkien varusteiden luettelemiseen.
Erityiskiitos annetaan ison monitoiminäytön navigaattoriohjelmistolle, joka toimii saumatta yhteen tuulilasin HUD-näytön kanssa. Parasta, mitä autoissa on tällä saralla nähty.
C-HR:n lataushybridien hinnat alkavvat 43 000 eurosta, mitä voi pitää erittäin kilpailukykyisenä.
Ominaisuudet
• Malli: C-HR 2.0 Plug-in
• Iskutilavuus (cm³): 1 987
• Teho: 223 hv
• Vääntö: 208/190 Nm
• 0–100 km/h: 7,3 s
• Huiput: 180 km/h
• ↓Kulutus (WLTP): 0,9 l / 100 km
• CO² (WLTP): 20 g/km
• Hinta: alk. 42 900 €
Teemu P. Peltola


















