Musiikkitalon akustiikkasuunnittelu herättää kiinnostusta maailmalla
Turun uuden musiikkitalo Fuugan akustiikkasuunnittelua tehdään maailman parhaiden suunnittelijoiden voimin. Fuugan konserttisalin akustiikkasuunnittelussa on tukeuduttu vahvasti uusimpaan tieteelliseen tietoon, mikä on alalla harvinaista.
Musiikkitalon arkkitehtuuri ja akustiikan suunnittelu on alusta alkaen herättänyt laajaa kiinnostusta. Kesäkuun puolivälissä Turkuun saapuu kansainvälinen toimittajaryhmä tutustumaan musiikkitalon akustiikkasuunnitteluun.
– Saamamme huomio on ihan ansaittua. Akustiikka on keskeinen avaintekijä musiikkitalon menestykselle. Olemme Turun filharmonisessa orkesterissa onnekkaita, että olemme saaneet uuden kotitalomme suunnittelijoiksi näin tasokkaat asiantuntijat, sanoo Turun filharmonisen orkesterin intendentti Nikke Isomöttönen.
Fuugan akustiikkasuunnittelusta vastaa Akukon & Kahle Acoustics -yhteenliittymä. Allianssin valitsema suunnittelutiimi koostuu suomalaisen Akukonin ja belgialaisen Kahle Acousticsin kokeneimmista konserttisalisuunnittelijoista.
Pääakustikkoja ovat maailman arvostetuimpiin konserttisaliakustikkoihin kuuluva Eckhard Kahle, jonka referenssilistalta löytyvät Pariisin filharmonia ja Stavangerin konserttitalo sekä monikäyttösalien akustiikan asiantuntijat Sara Vehviläinen ja Henrik Möller.
Akustiikkasuunnittelun projektipäällikkönä toimii Perttu Laukkanen, jolla on kokemusta useiden esitystilojen akustiikkasuunnittelusta niin Suomesta kuin maailmaltakin. Yksi esimerkki näistä on Lontoon Queen Elizabeth Hall. Turun kaupungin asiantuntijana toimii palkittu akustiikan tutkija ja Aalto-yliopiston professori Tapio Lokki.
– Voin hyvillä mielin väittää, että näin tieteellisesti ei yhdenkään konserttitalon akustiikkasuunnittelua ole aiemmin tehty, Tapio Lokki sanoo.
Konserttisalien akustiikkasuunnittelu perustuu pitkälti simulaatioihin. 3D-malleilla simuloidaan äänen liikkeitä: miten ääni liikkuu ja heijastuu erilaisista pinnoista.
– Tutkimme sitä, mikä osa äänestä suuntautuu yleisöön, heijastaviin pintoihin, vaimennettuihin pintoihin ja mikä tulee takaisin jälkikaiuntana, Lokki kertoo.
Lokin mukaan tavoitteena on, että musiikki ympäröi yleisön. Äänikokemuksen tulisi olla samanlainen riippumatta siitä, missä yleisö istuu, hän sanoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)