Teiden päällystämiseen rahaa selvästi viime vuotta enemmän
Kesän päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa huhti–toukokuun vaihteessa riippuen kevään etenemisestä. Rahaa teiden päällystämiseen on käytettävissä selvästi viime vuotta enemmän, yhteensä noin 47 miljoonaa euroa. Summa on lähes kolminkertainen viimevuotiseen verrattuna.
Tänä vuonna päällystetään teitä selvästi edellisvuosia enemmän, arvion mukaan noin 400 kilometriä. Arvio tarkentuu saatujen tarjousten myötä maaliskuun aikana, kun ensimmäiset kilpailutuksessa olleet urakat saadaan sisään.
Kohonneet kustannukset ja teiden korjaukseen käytettävissä ollut rahoitus ovat viime vuosina näkyneet päällystysmäärissä, ja maantieverkon korjausvelka on kasvanut entisestään. Viime vuoden päällystysohjelma oli lyhyin vuosikymmeniin. Tänä vuonna perusväylänpidon rahoituksen lisäksi hallitus on myöntänyt korjausvelan taittamiseen lisärahoitusta ja kokonaisuudessaan rahoitusta on tänä vuonna käytettävissä huomattavasti viime vuosia enemmän.
Päällystysohjelman kohteet on valittu mitattujen kuntotietojen, asiakastarpeiden sekä liikennemäärän perusteella. Kaikkia ohjelman kohteita ei ole vielä valittu, sillä osa kohteista valitaan vielä keväällä uusimpien kuntomittausten tulosten myötä. Päällystysohjelman lopulliseen pituuteen vaikuttaa oleellisesti myös työkauden aikana tapahtuvat asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan muutokset.
Päällystystöitä tehdään tänä vuonna erityisesti päätieverkolla, eli valta- ja kantateillä, joilla on kuntomittausten mukaan tällä hetkellä reilusti uudelleenpäällystystarpeita. Päätieverkolla on tiukemmat kuntovaatimukset liikenteen vilkkauden ja kovempien ajonopeuksien vuoksi. Viime kesän tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulosten mukaan myös tienkäyttäjien tyytyväisyys pääteiden kuntoon on selvästi laskenut.
Tänä vuonna noin puolet päällystyskohteista kohdistuu muulle tieverkolle, eli seutu- ja yhdysteille. Seutu- ja yhdysteiden päällystysmääriin vaikuttavat osin se, miten paljon teille joudutaan tekemään varsinaisen päällystämisen lisäksi kustannuksia kasvattavia muita toimenpiteitä, kuten esimerkiksi kuivatusta tai rakennetta parantavia toimenpiteitä. Seutu- ja yhdysteitä päällystetään kuitenkin merkittävästi enemmän kuin viime vuonna.
Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään tänä vuonna noin kymmenen kilometriä eli saman verran kuin viime vuonna. Kävely- ja pyöräilyväylien päällystyskohteet on valittu havaittujen päällystevaurioiden ja saatujen asiakaspalautteiden perusteella.
Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet:
• E18 / vt 1 Uskelanjoki – Ruotsala, 8 km
• E18 / vt 1 Valkoja – Tammisilta, 4,5 km
• E18 / kt 40 Vanto – Kaanaa 4 km
• E18 / kt 40 Kuninkoja – Ravattula, 8 km
• Vt 2 Pirkanmaan maakuntaraja – Leppisuo, 3,5 km
• Vt 2 Järilä – Merstola, 7 km
• Vt 8 Untamala – Ruona, 22 km
• Vt 8 Söörmarkku – Lankoski, 27 km
• Vt 9 Urusvuori – Liedon asema, 12 km
• Vt 11 Kullaa – Pirkanmaan maakuntaraja, 16 km
• Vt 11 Kaasmarkku – Pori, 10 km
• Vt 23 Pomarkku – Veneskoski, 11 km
• Kt 43 Uusikaupunki – Kalanti, 10 km
• Kt 44 Lavia – Kankaanpää, 32 km
• Kt 52 Tenhola – Perniö, 6 km
• Kt 52 Isokylä – kohta, 6 km
Tänä vuonna tehdään paljon päällystystöitä joka puolella maata. Työt pyritään aloittamaan mahdollisimman aikaisin, parhaimmillaan huhti–toukokuun vaihteessa. Suuren päällystysmäärän vuoksi myös työaikoja pidennetään. Tämä tulee aiheuttamaan väliaikaista liikennehaittaa tienkäyttäjille. Fintrafficin Liikennetilannepalvelusta voi seurata käynnissä olevia tietöitä ja arvioida niiden vaikutuksia omaan liikkumiseen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)