Yksityisteitä pitkin kulkee vuosittain merkittävä määrä henkilöliikennettä ja elinkeinoelämän kuljetuksia.
Talven vaihtelevat kelit ja vesisateet ovat aiheuttaneet päällystevaurioita erityisesti eteläisessä Suomessa.
Suomen kartoitetuista yksityisteistä hyväkuntoisia on noin 40 prosenttia, tyydyttäviä 27 prosenttia ja huonokuntoisia 33 prosenttia.
Tiestöllä on havaittavissa tavallista vähemmän roudasta aiheutuvaa epätasaisuutta.
Asfaltin paikkaus on vaikeaa märissä olosuhteissa.
Joka viides autoilija pitää lähialueidensa teiden kuntoa huonona tai erittäin huonona.
Raisio-Seuran aktiivit pystyttivät Vanha Postitie -merkkiä.
Kuljettajien havainto montuista ja rei'istä asfaltissa pitää paikkansa.
Soratietä kastellaan.
Huonokuntoisten päällysteiden kehitys 2010–2023. Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt.
Varsinais-Suomen kelirikkotilanne näyttää muita maakuntia helpommalta.
Kesän päällystystyöt käynnistyvät huhti-toukokuun vaihteessa.
Talven kelit ovat olleet poikkeuksellisia hankalia liukkauden torjunnan kannalta.
Kun routa-aika on aiempia vuosikymmeniä lyhyempi ja lämpötila sahaa useammin nollan molemmin puolin, ovat tiet kovalla koetuksella.
Reikä tiessä ja tien kerrokset.