Nostalginen Turku: Skandian karu loppu
Suomen ensimmäinen autolautta vajosi Atlantin syvyyksiin
Yli sata metriä pitkä m/s Skandia oli ensimmäinen Suomessa rakennettu varsinainen autolautta. Se edusti ihan uutta laivatyyppiä läpiajettavine autokansineen. Skandia valmistui Wärtsilän Helsingin telakalta, mutta se valmistui Turun ja Ruotsin Norrtäljen väliselle reitille. Aluksen tilaaja oli Siljavarustamo, joka opittiin myöhemmin tuntemaan nimellä Silja Line.
Uudenkarhea paatti laskettiin vesille marraskuussa 1960. Aluksen luovutus tilaajalle tapahtui 10. toukokuussa vuonna 1961. Skandia lähti heti sen jälkeen esittelyristeilylle. Liikennöinti Turusta Maarianhaminan kautta Norrtäljen käynnistyi 28.5.1961.
Skandian kyytiin mahtui kerrallaan yli tuhat matkustajaa. Laivahytti oli tuohon aikaan vielä kuitenkin harvojen herkkua, sillä hyttipaikkoja oli tarjolla vain reilulle sadalle matkustajalle. Laivan palvelut olivat toki ensiluokkaisia ja ne olivat kaikkia reissaajia varten. Matkustajia ei siis enää kategorisoitu eri luokkiin. Laivan kyydissä liikkuikin heti ensimmäisenä vuotena yli 137 000 matkustajaa. Autokansi imaisi sisäänsä kerrallaan näppärästi jopa 175 henkilöautoa. Laivan konehuoneessa jylisi kaksi moottoria, joista irtosi huimat 6 600 hevosvoimaa.
Laivan ylimmällä kannella oli näköalasalonki lentokoneistuimineen, joista kelpasi tähystellä saariston vaihtuvia maisemia. Venekannelta löytyi tupakkasalonki, jonka seinää komisti taiteilija Eva Anttilan värikäs merenkulkuaiheinen seinävaate. Tupakkasalongista löytyivät laivan baaripalvelut. Skandiaan rakennettiin myös upea reittikartta, jonka valopiste näytti aluksen kulloisenkin sijainnin kartalta.
Laivan keulassa oli yli 150-paikkainen kahvila. Laivan peräsali oli puolestaan pyhitetty ruokailijoille. Katkarapuleipiä nauttiessa pystyi ihailemaan Birger Kaipaisen keramiikka- ja mosaiikkitöitä, joissa olivat aiheina osuvasti linnut ja kalat. Myös perheen pienimmät matkailijat oli huomioitu suunnittelussa. Kun laivan pilli soi, täyttyivät leikkihuoneen liukumäki ja komentosilta heti lapsista.
Mutta kaikki kiva loppuu aikanaan. Skandian omistus siirtyi 1970-luvun alussa Suomen Höyrylaiva Oy:lle, joka taas myi aluksen vuonna 1974 Venezuelaan. Se liikennöi Isla De Cubagua -nimisenä vuoteen 1986 asti, kunnes se myytiin Kreikkaan. Entinen Skandia koki lopullisen kohtalonsa 14. huhtikuuta 1986 ollessaan hinattavana kohti Kreikkaa. Alus sai vuodon ja vajosi Atlantin syvyyksiin hieman Azorien saariryhmän eteläpuolella.
Heikki Möttönen