Palvelusetelin ehdot kiristyivät
Turku tiukentanut löyhäksi todettuja kotihoidon kriteereitä
Turun kaupunki myöntää kotihoitoa asiakkaille, joilla on toistuvaa tai päivittäistä avuntarvetta. Kaupunki ei anna kaikkea apua itse, vaan palveluja voi myös ostaa palvelusetelillä, mikäli sellaisen onnistuu saamaan itselleen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta kuitenkin kiristi kotihoidon myöntämisen perusteita toukokuun alusta lukien. Syynä oli erityisesti hoitoalan vakava työvoimapula. Kotihoidosta puuttui jo keväällä päivittäin yli 120 työntekijää. Alkuvuonna kaupungin palveluksesta oli irtisanoutunut 72 työntekijää. Vuokratyövoimastakaan ei ole avuksi, sillä myös vuokratyöfirmoissa on pulaa tekijöistä.
Samalla näyttävät kiristyneen myös palvelusetelin myöntämisen perusteet. Yksityisessä palvelutalossa asuvalta invalidilta evättiin palveluseteli, vaikka hänen kuntonsa on yhtä huono kuin aiemmin. Hän tarvitsee apua peseytymisessä ja lääkepalvelun. Lääkkeet haetaan apteekista ja tuodaan dosettiin lajiteltuina.
Kaupungin palveluohjaaja kertoi henkilökohtaisen haastattelun jälkeen, ettei palveluseteliä enää myönnetä, ellei ole jokapäiväisen avun tarpeessa oleva omassa asunnossa asuva turkulainen. Syyksi ilmoitettiin hoitajapula. Invalidi ei käytä Turun kaupungin tarjoamia palveluja. Hän joutuu ostamaan palvelut jatkossa omalla rahalla.
– Palvelusetelijärjestelmään ei sisällöllisiä muutoksia ole tehty, mutta kotihoidon kriteereitä on sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä muutettu 1. toukokuuta alkaen, sanoo palvelualuejohtaja Sari Ahonen.
– Kriteerit oman tuotannon, ostopalvelun ja palvelusetelien välillä ovat tietysti samat.
Ahosen mukaan kriteereitä selkiytettiin, arviointimittareita täsmennettiin ja palveluiden kriteereitä myös tiukennettiin.
– Sellaista rajausta ei kuitenkaan ole tehty, että ainoastaan päivittäisen avun piirissä olevat asiakkaat saavat palvelua, sanoo Ahonen.
Ahosen mukaan kiristyksen syynä olivat heikentynyt henkilöstötilanne ja tarve varmistaa, että lakisääteiset palvelut voidaan järjestää niille, joiden palvelunsaanti on välttämätöntä.
– Teimme myös vertailua muiden hyvinvointialueen kuntien ja muiden suurten kuntien ja Turun palvelukriteerien välillä ja havaitsimme, että Turussa kriteerit ovat varsin löyhiä muihin verrattuna.
Kriteerien muuttumisen jälkeen kotihoidosta tehtiin huhti- ja toukokuussa 19 kielteistä palvelupäätöstä. Yhtään muutoksenhakuvaatimusta päätöksistä ei ole tehty.
Kotihoidon piirissä on Turussa 2 413 asiakasta. Palveluseteliasiakkaita on 312.
– Kun asiakkaalle tehdään kielteinen päätös, toimintatapana on kyllä varmistaa, miten asiakas muilla keinoin saa tarpeelliseksi katsomansa palvelun, sanoo Ahonen.
Invalidi ei saanut kirjallista päätöstä, eikä hänelle kerrottu valitusmahdollisuudesta.
– Jos asiakas ei ole saanut kirjallista päätöstä muutoksenhakuohjeineen, on tapahtunut virhe, myöntää avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen.
Lasse Virtanen