Verkkokauppa kasvaa vauhdilla mutta kuluttajat odottavat paluuta kivijalkaan
Kansainvälisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat paluuta kivijalkaan, mutta verkkokauppa kasvaa hurjaa vauhtia. Verkosta ostetaan nyt erityisesti elektroniikkaa, viihdettä ja erotiikkaa.
Suomalaiset luottavat yhä kivijalkaan, selviää Klarnan tekemästä kansainvälisestä kyselytutkimuksesta, jossa vertailtiin yhdeksässä maassa asuvien kuluttajien ostokäyttäytymistä keväällä. Suomalaisista yli puolet (64 %) oli toukokuussa ostanut vähintään kerran viikossa kivijalkaliikkeestä, kun taas verkossa oli shoppaillut viikoittain vain joka viides (18 %). Yli puolet (65 %) suomalaisista uskoo myös tekevänsä vuoden kuluttua suurimman osan ostoksistaan kivijalassa.
– Vaikka tiukimpia pandemiarajoituksia on jo purettu Suomessa, moni on varmasti kaivannut kivijalassa asioimista ja shoppailun sosiaalista puolta. Samalla uudet, pandemian aikana opitut kulutustottumukset, kuten nettishoppailu, näyttävät pitävän pintansa, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveka Söderbäck kertoo.
Kevään aikana verkkokauppa on kasvanut Suomessa selvästi – tutkimuksen mukaan nettishoppailijoiden määrä on kasvanut 80 prosenttia maaliskuusta toukokuuhun, kun kivijalassa viikoittain asioineiden määrä kasvoi keväällä vain kolme prosenttia. Yhteensä 12 eri tuotekategoriasta suomalaiset ostavat kolmea mieluummin verkosta: elektroniikkaa, viihdettä ja erotiikkaa.
Vaatteet ja kengät ovat Suomessa yhä isoin online-tuotekategoria, ja niitä ostetaan verkosta (38 %) jo lähes yhtä usein kuin kivijalasta (40 %). Maalis- ja toukokuun välillä myös vaatteiden ja kenkien, harrastusvälineiden, auton varaosien, sekä korujen ja asusteiden myynti verkossa kasvoi verrattuna kivijalkaan.
Klarnan Shopping Pulse on päivittyvä tutkimusraportti, jossa selvitetään kuluttajien asenteita ja tottumuksia henkilökohtaista taloutta kohtaan yhdeksässä eri maassa ja kolmella eri mantereella. Jokaista päivitystä varten haastatellaan vähintään 1000 kuluttajaa jokaisesta maasta ja maailmanlaajuisesti yli 9 000 kuluttajaa. Toukokuussa kyselyyn vastasi 1 014 ja maaliskuussa 1 016 suomalaista. Otos on kansallisesti edustava ja se on tehty tutkimustoimisto Nepan toimesta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM