Länsi-Suomen merivartiostolla yli kaksi miljoonaa sisärajatarkastusta
Länsi-Suomen merivartioston tavoitteena oli viime vuonna edistää etenkin meriturvallisuuden eteen tehtävää työtä muun muassa merellisen ympäristövahinkojen torjunnan saralla. Suunnitelmissa oli jatkaa uusien valvontavälineiden (esimerkiksi miehittämättömät ilma-alukset) tuomien mahdollisuuksien hyödyntämistä enenevissä määrin ja kansainvälisen yhteistyön tiivistämistä raja- ja meriturvallisuuden edistämiseksi.
Vuodesta tuli koronan johdosta luonnollisesti hyvin erilainen kuin suunnitelmissa oli.
Meripelastuksen ja ympäristövahinkojen torjunnan lisäksi merivartiosto harjoitteli muun muassa yhteistoiminnassa poliisin kanssa matkustaja-alukseen kohdistuvaa erityistilannetta.
Kansainvälistä merellistä yhteistyötä jatkettiin vuonna 2020 koronasta huolimatta. Merivartioston partiovene osallistui Frontex-operaatioon Kreikan saaristossa Egeanmerellä. Operaation keskeisimpänä päämääränä on tukea Kreikkaa laittomaan maahantuloon liittyvissä tehtävissä.
Länsi-Suomen merivartiosto sai käyttöönsä kolmeksi kuukaudeksi Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) kautta keskiraskaan RPAS-järjestelmän. Järjestelmää käytettiin Saaristomerellä, Ahvenanmerellä sekä Merenkurkussa. Järjestelmä tulee Rajavartiolaitoksen käyttöön uudestaan vuonna 2021. Järjestelmää käytetään niin, että se tukee myös Viron ja Ruotsin merellistä valvonta- ja muuta toimintaa.
Länsi-Suomen merivartioston koiranohjaaja ja merivartiokoira osallistuivat Frontexin koordinoimaan operaatioon Espanjassa. Operaation aikana koirapartio löysi muun muassa huumausaineita sekä piiloutuneen laittoman maahantulijan. Merivartiokoira nimettiin Rajavartiolaitoksen vuoden 2020 rajakoiraksi.
Länsi-Suomen merivartiosto vastaanotti vuonna 2020 uusia NV-sarjan veneitä sekä ensimmäisen uuden rannikkovartioveneen, joka sijoitettiin Vallgrundin merivartioasemalle.
Länsi-Suomen merivartiosto huolehti rajatarkastusten toteuttamisesta lentoliikenteen osalta yhdeksällä ja vesiliikenteen osalta kahdella kansainvälisellä rajanylityspaikalla. Vuonna 2020 vartioston vastuulla olevilla rajanylityspaikoilla ulkorajaliikenteen rajatarkastusten lukumäärä lähes puoliintui, mutta vastaavasti sisärajatarkastuksia toteutettiin yli kaksi miljoonaa tartuntataudin leviämisen estämiseksi.
Ulkorajaliikenteen tarkastuksia toteutettiin eniten Turun lentoasemalla, jossa lennot Pohjois-Makedonian Skopjesta jatkuivat rajoitetusti myös Covid-19-epidemian aikaan.
Valtioneuvosto päätti 17. maaliskuuta rajavalvonnan väliaikaisesta palauttamisesta sisärajoille sekä eräiden rajanylityspaikkojen väliaikaisesta sulkemisesta ja liikenteen rajoittamisesta 19. maaliskuuta alkaen epidemian vuoksi. Päätöksiä tarkastettiin moneen otteeseen. Sisärajoille komennetut rajavartijat ovat opastaneet ja neuvoneet kansalaisia noudattamaan hallituksen matkustamisesta antamia suosituksia. Rajoitukset ovat voimassa edelleen.
Tornion rajanylityspaikalla kuukausittainen liikennemäärä laski miljoonasta huhtikuun reiluun 33 000:een rajanylittäjään. Turun satamassa kuukausittainen liikennemäärä laski 190 000:sta huhtikuun 940:een rajanylittäjään.
Maarianhaminan satamassa kuukausittainen liikennemäärä laski 141 000:sta huhtikuun 35:een rajanylittäjään. Eckerön satamassa kuukausittainen liikennemäärä laski 59 000:sta kesäkuun hieman yli 835:een rajanylittäjään.
Meripelastuksen osalta vuosi oli tehtävämäärää tarkasteltaessa tavanomainen, joskin tehtävien jakautuminen vuoden aikaan nähden oli poikkeuksellinen. Lämmin ja jäätön kevät sekä valtioneuvoston asettamat suositukset ja päätökset liikkumisrajoituksista johtivat erityisesti lounaisessa Suomessa siihen, että mökkikausi saaristossa alkoi tavanomaista aikaisemmin, mikä näkyi tilastoissa tehtävämäärän nousuna verraten aikaisempiin vuosiin.
Vaativimman meripelastustoimen tehtävät ajoittuivat kuitenkin loppuvuoteen. M/S Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa 20. syyskuuta, jonka jälkeen aluksen päällikkö ohjasi aluksen matalikolle estääkseen aluksen uppoamisen pohjakosketuksesta aiheutuneiden vuotojen takia.
Toinen suurempi onnettomuus sattui Viking Gracelle 21. marraskuuta, kun se ajautui Maarianhaminan sataman edustalla rantaan erittäin kovan ja puuskittaisen tuulen seurauksena. Onnettomuudessa selvittiin verrattain vähällä, koska alus ei saanut pohjakosketuksessa runkoonsa sellaisia vaurioita, jotka olisivat aiheuttaneet esimerkiksi vuodon alukseen.
Molemmissa tapauksissa pelastustoimet ja mahdollisiin ympäristövahinkojen torjuntaan varautuminen aloitettiin välittömästi, ja viranomaisten, eri meripelastustoimen toimijoiden ja varustamon kanssa tehty yhteistyö onnistui erinomaisesti ja henkilövahingoilta vältyttiin.
Alusöljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan kannalta vuosi 2020 oli rauhallinen, eikä mittavampiin torjuntatöihin jouduttu kertaakaan merivartioston toimesta. Ympäristörikostutkintoja avattiin noin 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Varmistettuja öljypäästöhavaintoja oli 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)