Rajavartiolaitoksen toisen vartiolaivan köli laskettiin perinteisin menoin
Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamien uusien vartiolaivojen valmistuminen etenee. Toisen laivan kölinlaskua juhlittiin tiistaina 30. syyskuuta. Kölinlaskutilaisuus pidettiin Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa.
Kölinlaskuseremonia on vanha ja perinteikäs traditio. Ennen kölinlaskua laivan tilaaja- ja toimittajaosapuolten sekä luokituslaitoksen edustajat laskivat omat onnenkolikkonsa ensimmäisen lohkon alle kölipukille. Kolikot siirretään myöhemmin valmiiseen laivaan tuomaan alukselle nimensä mukaisesti onnea. Perinne periytyy aina purjelaiva-ajoilta, jolloin päämaston alle asetettiin kolikko tuomaan laivalle purjehdusonnea.
– Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti. Yhteinen, erittäin ajankohtainen projektimme on edennyt vaiheeseen, jossa juhlimme jo toisen aluksen kölinlaskua, sanoo Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm tiedotteessa.
– Uudet ulkovartiolaivat parantavat valmistuessaan merkittävällä tavalla Suomen rajaturvallisuutta ja meriturvallisuutta turvallisuusympäristössä, joka on vaativa ja vaikeasti ennakoitavissa, toteaa Rajavartiolaitoksen hankejohtaja kenraalimajuri Jari Tolppanen.
Nyt rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen laivoissa suorituskyky paranee merkittävästi poistuviin laivoihin verrattuna. Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa parannetaan. Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista. Uusien laivojen avulla parannetaan myös kykyä suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Uudet laivat tulevat olemaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)