Helmut Martorellilainen – koeajossa Seat Tarraco 2.0 TDI 150 4DRIVE
Automerkkien keskittyminen isojen konsernien alle on leimannut 2000-luvun automarkkinoita Euroopassa. Espanjan ylpeys Seat perustettiin alunperin 1950-luvulla Fiatin Espanjan-osastoksi. Italialaismerkin tavoin Seat on lyhenne ja tulee sanoista Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Barcelonan Martorellissa majaileva Seat on 1980-luvusta lähtien tehnyt yhteistyötä Volkswagenin kanssa, olivathan niiden mallit pitkälti samoista segmenteistä. Tätä nykyä Seat on kokonaan saksalaisjätin omistuksessa ja se näkyy – etenkin hyvässä mielessä.
Koeajoon napattiin Seatin uusin malli Tarraco, joka loksahtaa SUV:ien luokkaan, mutta tarjoaa täysnelivedolla varsin maastokelpoisen menijän. Se on Seatin malliston kuningas; hinnassa ohitse menee ainoastaan suurperheille suunnattu 7-paikkainen tila-auto Alhambra. Konsernin kilpasiskoina Tarracolla ovat Volkswagen Tiguan Allspace ja Škoda Kodiaq.
Vuonna 2018 ensiesiteltyyn Tarracoon on noukittu Volkswagenin laajasta valikoimasta varsin kattavasti vakiovarusteita. Niitä ovat muiden muassa lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, sivuturvatyynyt ja turvaverhot ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.
Tarracon muotokielestäkin voi aistia saksalaisten suunnittelijoiden luomistyön. On kokoa, näyttävyyttä ja sulavuutta. Konepellin aaltomainen muoto miellyttää ratin takana. Se on lähes yhtä majesteetillisen lumoava, kuin valtioneuvos Harri Holkerin hautapaasi Hietaniemen hautausmaalla.
Tarraco voitti viime vuoden lopulla Tekniikan maailman viiden katumaasturin testin, joten ennakko-odotuksia on. Kehuja on annettu etenkin äänenvaimennukselle ja ohjaustuntumalle. Liekö mikä syynä, mutta asfaltilla ajaessa huomio kiinnittyy häiritsevään moottorimeluun. Kierrokset tuntuvat käyvän pienelläkin kaasulla korkealla.
Ohjaus on laidoilla terävää, mutta keskialueella se on vähän tunnoton.
Ajokorkeus sen sijaan on oikein mukava ja näkyvyys joka suuntaan hyvä. Suuri monitoiminäyttö on vaikuttava ja sisätiloissa on muutenkin viimeistelyn tuntu. Tarraco tuntuu kuuluvan ilmeisen vähälukuiseen autoryhmään näyttää-kalliimmalta-kuin-on. Toisaalta emomerkki Volkswagen on massiivisine mainoskampanjoineen juuri tällaiseen imagoon pyrkinytkin.
Pieni pyrähdys tiestön ulkopuolelle näyttää Tarracon todellisen karvan. Alusta on sateen löystyttämää epätasaista hiekkakenttää satunnaisine vesilätäköineen. Tarraco paljastuu todelliseksi maastopedoksi. Ohjaus tuntuu löllöllä pohjallakin miltei auringontarkalta, eikä se ohjaudu ali tai yli. Neliveto pureutuu alustaan raivokkaasti. Kurvailu ja kaartelu alkaa nopeasti muuttua hauskanpidoksi, jota voisi jatkaa silkasta ilosta.
Kaikki tuntuu niin viimeistellyltä, että kritiikkiä pitää oikein keksimällä keksiä. Ajoturvallisuus on kärkiteema ja se huokuu kaikessa. Auto osaa ennakoida etu- ja takakameroillaan jopa törmäykset, sulkee ikkunat ja kiristää turvavyöt ennen rysähdystä. Kolarin tai ympäripyörähdyksen jälkeen auto soittaa automaattisen hätäpuhelun.
Ajamisen lomassa englanninkielinen naisääni varoittelee muutamaan otteeseen jostakin. Kuulutuksen sisältö jää mysteeriksi, vaikka radio on aika hiljaisella. Varoitus ei myöskään lue tekstinä näytöllä, mikä hieman ihmetyttää. Ainakin perhettä kuskatessa autossa tuppaa olemaan tasainen meteli koko matkan.
Seat Tarracon 1,5-litraiset mallit on hinnoiteltu reilusti alle 40 000 euron ja koeajetun kaksilitraisen dieselinkin saa hieman yli 40 000 eurolla.
Ominaisuudet
• Malli: 2.0 TDI
• Iskutilavuus (cm³): 1 968
• Tehot (hv): 150 hv
• Vääntö: 340 Nm
• 0–100 km/h: 9,8 s
• Huiput: 202 km/h
• Kulutus/100 km (WLTP): 6,4 l
• CO² (WLTP): 167 g/km
• Hinta: alk. 40 400 €
Teemu P. Peltola



















