Turun lentoaseman ulkorajaliikenne kasvoi merkittävästi
Länsi-Suomen merivartiosto huolehtii rajatarkastusten toteuttamisesta lentoliikenteessä yhdeksällä ja vesiliikenteessä kahdella kansainvälisellä rajanylityspaikalla. Vartioston vastuulla olevilla rajanylityspaikoilla tehtiin viime vuonna lähes 80 000 rajatarkastusta Schengen-ulkorajaliikenteessä (2018/77 000).
Suurin muutos koettiin Turun lentoasemalla, jossa ulkorajaliikenne kasvoi merkittävästi. Turun lentoaseman rajanylityspaikalla tehtiin 34 708 rajatarkastusta viime vuonna. Kasvu selittyy Lontooseen ja Skopjeen suuntautuneilla säännöllisillä ulkorajalennoilla.
Turun lentoaseman liikenteen kasvusta huolimatta ulkorajaliikenteen rajatarkastusten kokonaismäärä kasvoi maltillisesti. Syynä siihen oli Oulun ja Vaasan lentoasemien rajanylitysliikenteen hiipuminen. Kalajoen ja Kaskisten satamien rajatarkastusvastuu kalastus- ja lastialusten osalta siirrettiin tullille vuoden 2019 alusta.
Meripelastuksen vaaratilanneluokituksen mukaisia tehtäviä johdettiin MRCC Turusta vuoden 2019 aikana yhteensä 778a. Näissä tehtävissä löydettiin tai pelastettiin yhteensä 2 323 ihmistä, onnettomuudet johtivat ihmisen menehtymiseen kymmenessä tapauksessa.
Tehtävät olivat edellisvuosia haasteellisempia ja Länsi-Suomen merivartioston yksiköiden meripelastustoimeen sitoutunut työpanos kasvoi lähes 20 prosenttia. Yleisin avuntarpeeseen johtanut syy oli kone- tai sähkövian aiheuttama ohjailukyvyttömyys (40 % tapauksista). Muita yleisimpiä syitä olivat pohjakosketukset (14 %), meripelastuksen sairaankuljetustehtävät (5 %), mies meressä tilanteet (5 %). Merivartioston menneen vuoden dramaattisin tehtävä koettiin lauantaina 3. elokuuta kahden miehen hengen vaatineessa veneiden yhteentörmäyksessä Airistolla.
Alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjunnan johtovastuu merellä siirtyi Rajavartiolaitokselle Suomen Ympäristökeskukselta 1.1.2019. Rajavartiolaitoksen johtama ensimmäinen avomerialueen öljyntorjuntatehtävä alkoi 20. kesäkuuta, jolloin Länsi-Suomen merivartioston johtokeskus sai EMSA:n satelliittihavainnon huomattavasta öljypäästöstä Suomen aluevesillä Suomen Leijonan majakan läheisyydessä, noin 25 mailia Utöstä lounaaseen. Alueella havaittiin yhdeksän mailia pitkä ja 0,4 mailia leveä mineraaliöljylautta, jossa öljyä oli arviolta 9–39 kuutiometriä. Asian tutkinta on edelleen kesken.
Rajavartiolaitoksen tehtäviin lisättiin vuoden 2019 alusta myös toimiminen johtavana valvontaviranomaisena aluksista veteen menevien päästöjen valvonnassa. Länsi-Suomen merivartioston valvontatoimessa havaittiinkin yli 50 epäiltyä aluksista veteen menevää päästöä, joka on yli kaksinkertainen määrä vuoden 2018 havaintoihin. Merelliseen ympäristön pilaamiseen liittyen avattiin 12 ympäristörikostutkintaa ja määrättiin kaksi hallinnollista öljypäästömaksua. Rajavartiolaitokselle annettiin vuoden 2019 alussa uutena tehtävänä alusten suojapaikkaan määrääminen.
Estonian hautarauhan häirintä muodosti syyskuun lopulla aivan oman kokonaisuuden. Ruotsista etukäteen saadun tiedon mukaan Saksaan rekisteröity Fritz Reuter -niminen alus oli tulossa tekemään sukellustöitä Estonialla, jonka hautarauha on lailla suojattu. Tapaus oli juridisesti hankala, koska Saksa ei ole ratifioinut Estonian hautarauhaa suojaavaa sopimusta.
Fritz Reuterin mukana oli saadun tiedon mukaan myös ruotsalaisia henkilöitä. Ruotsi kuuluu hautarauha-sopimuksen ratifioineisiin maihin. Kielloista huolimatta Fritz Reuterin henkilöstö ryhtyi sukellustoimintaan alueella. Asian tutkinnassa tehtiin yhteistyötä Keskusrikospoliisin kanssa, jonka tutkittavaksi asia kuuluu. Tapaus on käynnistänyt rikostutkinnan myös Ruotsissa.
Länsi-Suomen merivartiostossa palvelee kuusi merivartiokoiraa ja koiranohjaajaksi koulutettua virkamiestä. Merivartiokoiria käytetään aktiivisesti merivartioston tehtävissä, ja erityisesti alustarkastuksissa. Kaikki Länsi-Suomen merivartiokoirat ovat koulutettu henkilöetsintään, jonka lisäksi ne osaavat etsiä huumeita. Tätä on käytetty myös muiden viranomaisten tukemiseen. Länsi-Suomen merivartioston koiranohjaaja ja merivartiokoira osallistuivat Euroopan raja -ja merivartiovirasto Frontexin koordinoimaan Joint Operation Minervaan Espanjassa. Parivaljakko teki vuoden suurimman huumelöydön, jossa takavarikoitiin yli 900 kiloa kannabista.
Vuoden 2019 aikana merivartiostojen sukeltajat tekivät ennätysmäärän tehtäviä (39), joissa tuettiin myös poliisin, Tullin, Suomen ympäristökeskuksen, Onnettomuustutkintakeskuksen, Puolustusvoimien ja Museoviraston toimintaa.
Merivartiosto partioi 41 700 tuntia. Partioinnin yhteydessä tehtiin 16 500 tarkastusta merialueella.
Rikostutkintaa ovat edellisten vuosien tapaan työllistäneet ammattimeriliikenteeseen liittyvät rikostutkinnat, joissa keskeisimpinä rikosnimikkeinä on ollut törkeä ympäristön turmeleminen tai hyvän merimiestaidon laiminlyönti. Myös huvialusten yhteentörmäyksiä on tullut tutkintaan edellisvuosien tapaan.
Laittomaan maahantuloon liittyvät rikostutkinnat liittyivät pääosin maahantulokieltojen rikkomiseen. Länsi-Suomen merivartiosto aloitti vuoden 2019 aikana 440 rikosasian esitutkintaa, joista epäiltyjä vesiliikennejuopumuksia oli 83, liikenneturvallisuuden vaarantamisia 19. Rajat ylittävään rikollisuuteen liittyviä rikosasioiden esitutkintoja aloitettiin laittoman maahantulon järjestäminen -nimikkeellä kuusi, matkustusasiakirjan väärennystapauksissa 17.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)