Suomessa syödään noin 40 miljoonaa pakastepizzaa vuodessa
Suomi on pakastepizzojen luvattu maa. Kauppojen hyllyiltä asiakkaiden ostoskasseihin pakataan vuodessa noin 40 miljoonaa pakastepizzaa. Jaettuna tasaisesti vuoden jokaiselle päivälle tämä tarkoittaa yli 100 000 pizzaa päivässä.
Pizzan matka suomalaisten kansallisruoaksi alkoi jo 1960-luvulla, kun ensimmäiset pizzeriat perustettiin.
– Pakastepizzojen suosio kasvaa turbovauhdilla. Kymmenen viime vuoden aikana pakastepizzojen ostosmäärä on tuplaantunut. Nyt Suomessa myydään 40 miljoonaa pakastepizzaa vuodessa. Uskomme, että yksi tärkeimmistä tekijöistä on vaihtoehtojen suuri määrä. Meidänkin valikoimastamme löytyy yli 30 erilaista pakastepizzaa, Dr. Oetkerin markkinointipäällikkö Katariina Iivonen kertoo.
Pizza maistuu suomalaisille viikon jokaisena päivänä, mutta viikonloppu on selkeä pakastepizzasesonki. Perjantai on paras pizzapäivä, jolloin ostetaan noin 26 prosenttia viikon pakastepizzoista. Toiseksi eniten pakastepizzoja ostetaan lauantaina.
– Kuukausitasolla mielenkiintoista on joulunaika. Vaikka pöydät notkuvat herkullisista jouluruoista, ei pizza jää jalkoihin. Joulukuu on vuodesta toiseen vuoden paras pizzakuukausi, Iivonen kertoo.
Pizzassa pitää olla tomaattikastiketta. Vai pitääkö? Historian kirjoitukset kertovat, että aikojen alussa pizzassa oli esimerkiksi hunajaa ja oliiviöljyä. Tomaatti tuli pizzoihin 1700-luvulla. Pizzan historiaan kuuluu erilaisten täytteiden ja pohjien kokeilu. Suomeen tulee ensimmäinen valkoinen pakastepizza.
– Päällä keittokinkkua, Emmentalia ja Goudaa. Alla pehmeän kermaista valkoista kastiketta. Eikä lainkaan tomaattia tai tomaattikastiketta. Maailmalta ja Suomenkin pizzerioista valkoinen pizza on monelle tuttu, mutta pakastevalikoimissa sitä ei ole ollut saatavilla Suomessa ennen kuin nyt, Iivonen sanoo.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana suolan määrää on Ristorante-pizzoissa vähennetty 22 prosenttia. Tavoitteena on, että suolaa on kasvispizzoissa prosentti ja lihaa sisältävissä pizzoissa 1,25 prosenttia. Nyt suolamäärät ovat 1,12 prosenttia kasvispizzoissa ja 1,37 prosenttia lihaa sisältävissä pizzoissa. Vuonna 2022 saavutetaan tavoite niin, että tuote maistuu kuluttajien mielestä samalta kuten ennenkin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)