Kulkee se auto puullakin – häkäpönttö ei ole kuollut
Häkäpönttöautoilu on paitsi pääministeritason harrastus, myös aikaa ja paneutumista kysyvä harrastus. Eino Ramberg rakensi omaa häkäpönttöautoaan kahdeksan vuotta, ennen kuin katsastuskonttorilla käynti tuli ajankohtaiseksi. Aikaa kului puukaasuletukan rakentamisen ohella suunnitteluun, joka jatkuu edelleen. Tällä hetkellä suunnittelun alla on järjestelmän suodattimen lasikuituosien korvaaminen paremmalla materiaalilla.
Häkäpönttöjärjestelmää ei muutella hetken mielijohteesta, sillä hapon- ja tulenkestävästä materiaalista valmistetun laitteiston muutoksiin tarvitaan yleensä ammattihitsaria.
– Aluksi taito oli tarkoitus opetella itse, mutta sitten törmäsin Olkiluodon ydinvoimalan rakennustöissä mukana olleeseen hitsariin, jolla oli taito valmiina. Häkäpönttöjärjestelmässä riittää hitsattavaa, esimerkiksi lämmönvaihdin koostuu neljästä sisäkkäisestä osasta, Ramberg kertoo.
Häkäpönttöauton alustaksi valikoitui Chevrolet Scottsdale, joka oli aiemmin tottunut käymään dieselillä. Kaasuautoksi muuttamisen yhteydessä auton moottoriksi vaihtui Oldsmobilen korkeapuristeinen 5,7 litran moottori ja nimeksikin vaihtui ”puukaasuletukka”.
Moni tavanomaisella häkäpöntöllä ajeleva joutuu tekemään kesken matkan pysähdyksiä tyhjentääkseen erillisen astian, johon lauhdevesi kerääntyy. Matkan sujuvuuden takaamiseksi Ramberg lisäsi järjestelmään myös sähköisen kaavarin, joka varmistaa polttoaineen tasaisen kulun tulipesään. Muuten voi käydä niin, että polttoaineen kulku tulipesään loppuu ja kaasun kehittämiseen tarvittava hiilipatja ehtyy. Silloin pysähtyy matkantekokin, kunnes saadaan taas aikaiseksi riittävä hiillos.
– Toinen vaihtoehto on pysähtyä välillä pöyhimään polttoainetankkia tai vaikka ajaa siltarummun yli niin että polttoaine vähän liikahtaa. Paikallaan olo ei ole häkäpönttöautolle hyväksi, polttoaine pitäisi pitää koko ajan pienessä tärinässä.
Näin parannellun järjestelmän kanssa Rambergin ei tarvitse pysähtyä kuin tankkaamaan, eikä senkään takia kovin usein.
Kaasuletukalla ajaminen ei liikkeelle lähdön manööverien jälkeen eroa oikeastaan mitenkään bensa-autolla ajamisesta.
– Tyhjäkäynti on häkäpönttöautossa korkealla, joten kovin hiljaisesti sillä ei kyllä ajeta. Moottorin tehosta häviää noin neljännes, mutta tämä kulkee noin 120 kilometriä tunnissa eli kyllä häkäpöntölläkin sakon saa.
Tankillisella eli pöntöllisellä ajaa noin 90 kilometriä maantiellä, litralla haketta kilometrin.
Jarno Keskinen



















