Turkulainen rock-pioneeri Mauritz Åkerman tähditti ensimmäistä suomalaista K18-elokuvaa
Elokuvaohjaaja Teuvo Tulio tunnetaan hurjista melodraamoistaan aina 1930-luvulta lähtien. Hänen viimeiseksi elokuvakseen jäi Suomen ensimmäiset K18-tunnukset saanut Sensuela. Tulio oli jo uransa ehtoopuolella ja hieman katkeroinut mies. Tämä klassikko taisikin syntyä ainakin osittain kieli poskessa. Elokuvan mainoslauseet olivat jopa hämmentäviä: ”Sensuela - nainen kuuma kuin pätsi”. Nykyään elokuvaa pidetään tahatonta komiikkaa sisältävien camp-elokuvien kotimaisena mestariteoksena.
Tulio kiinnitti elokuvan miespääosaan turkulaisen Mauritz Åkermanin. Tulio oli nähnyt mallinhommia tehneen Åkermanin kuvan jossain naistenlehdessä ja otti puhelun Turkuun. Åkerman tunnettiin varsin hyvin kotikaupungissaan rock´n´roll -taustansa vuoksi. Hänen vastanäyttelijäkseen tuli Marianne Träskman.
– Alun perin rooleihin kaavailtiin Tapani Kansaa ja Liana Kaarinaa. Kävin Helsingissä koekuvauksissa ja sain roolin. Elokuvan muuten kuvasi turkulainen Yrjö Norta, joka oli tekemässä jo Suomen ensimmäistä äänielokuvaa vuonna 1931. Tuliolla taas oli kova ote elokuvan tekemiseen, hän kyllä tiesi, mitä halusi, nykyään 74-vuotias Åkerman muistelee.
Åkerman oli tuolloin kultasepän opissa Rauhankadulla. Hänen esimiehensä oli kuitenkin ymmärtäväinen, kun hänen alaiselleen tarjottiin elokuvaroolia.
– Johtaja antoi luvan lähteä filmaamaan oikein värifilmiä ja sanoi, että tee iltaisin tunnit takaisin.
Sensuelan tarina on Tulion elokuvista tuttu. Viaton maalaistyttö houkutellaan pahaan kaupunkimaailmaan. Åkerman on tarinan pahis, omahyväinen natsilentäjä Hans Müller, joka palaa sodan jälkeen takaisin Suomeen mainoskuvaajana. Tästä värihulluttelusta on tullut viime vuosina aivan täydellistä kulttikamaa. Elokuvan värimaailmaa voi luonnehtia jopa psykedeeliseksi. Yksi elokuvan kuolemattomista kohtauksista on eräs bilekohtaus.
– Tulio pyysi menemään rautatieasemalle ja hakemaan sieltä jonkun bileporukan. Minulla oli pari sataa markkaa, joilla ostin kahdeksan pulloa unkarilaista punaviiniä, Magyaria. Löysin yhden porukan ja kysyin, että haluatteko mukaan elokuvaan. Tilasin taksin ja vein tämän iloisen porukan studiolle. Se kohtaus meni kerralla purkkiin, Tuliokin oli tyytyväinen, Åkerman naurahtaa.
– Lapin kohtaukset kuvattiin Hyvinkään Sveitsissä. Elokuvaa kaavailtiin alun perin kansainvälisille markkinoille ja kielenä oli englanti. Suomen kieli on jälkiäänitettyä, hän jatkaa.
Sensuelaa tehtiin kuin Iisakin kirkkoa. Kuvaukset alkoivat jo vuonna 1964 ja ensi-ilta koitti vasta vuonna 1973. Eniten kuvauksia saatiin purkkiin kuitenkin vuosina 1967–68.
– Kerran kuvattiin yhtä rakkauskohtausta, joka ei oikein onnistunut. Sanoin Mariannelle, että kohtausta pitää harjoitella. Jäimme Haagan nuorisoseurantalolle yöksi ja Tulio tuli seuraavana aamuna paikalle. Sen jälkeen kohtaus meni laakista sisään. Ei olisi mennyt, jos emme olisi harjoitelleet, Åkerman uskoo.
– Tuliolla oli aina kuvausten jälkeen kova kiire Reginan (Linnanheimo) luokse. Itse asuin kuvausten aikana erään turkkilaisen naisen luona, Åkerman vielä paljastaa.
Åkerman näki itse Sensuelan vasta vuonna 1996 Suomen elokuva-arkiston tarkastuskatselussa, siis lähes 30 vuotta itse kuvausten jälkeen.
Mauritz Åkerman jatkoi Sensuelan jälkeen kultasepän hommia sekä kaupunginteatterin tenorina. Hän viettää tällä hetkellä ansaittuja eläkepäiviään seuraten elokuva- ja musiikkimaailman käänteitä erittäin tiiviisti. Åkerman on asunut omassa Puutarhakadun asunnossaan yhtämittaisesti jo yli 52 vuotta.
Heikki Möttönen