Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille
Uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin tammi–marraskuun aikana 66 342, eli 2,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Marraskuussa henkilöautojen ensirekisteröintejä oli 6 175 eli 2,6 prosenttia viime vuoden marraskuuta vähemmän.
Pakettiautoja ensirekisteröitiin tammi–marraskuussa 9 535, mikä on 6,5 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Marraskuussa uusia pakettiautoja ensirekisteröitiin 785 eli 12,9 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa.
Kuorma-autojen ensirekisteröintejä oli tammi–marraskuussa 2 675, eli 17,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Linja-autojen ensirekisteröintejä on kuluvana vuonna ollut 391 eli 27,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.
Käytettynä myytyjen henkilöautojen määrä kasvoi tammi–marraskuussa 3,9 prosenttia edellisvuoden vastaavaan jaksoon nähden. Autoliikkeiden kautta myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli tammi–marraskuussa 0,3 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna.
Työsuhdeautokäyttöön ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on Suomessa vuosittain noin 20 000. Työsuhdeautojen osuus ensirekisteröinneistä on säilynyt viimeisten vuosien aikana suhteellisen vakaana. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä kaikista henkilöautoista työsuhdeautojen osuus on noin neljännes ja kaikkiaan 48 prosenttia eli liki puolet uusista henkilöautoista on yritysten hankkimia.
– Uusista henkilöautoista 56 prosenttia on tänä vuonna ollut ladattavia. Kasvua viime vuoteen nähden on noin seitsemän prosenttiyksikköä. Eniten ladattavia autoja rekisteröidään työsuhdekäyttöön. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista yhteensä 78 prosenttia on ollut ladattavia, kun vastaava luku kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen osalta on ollut 56 prosenttia, joka sekin on eurooppalaisessa vertailussa korkea, painottaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.
Täyssähköautojen osuus uusista työsuhdeautoista oli tammi–marraskuussa 54 prosenttia ja lataushybridien 24 prosenttia. Kaikista uusista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vastaavana aikana täyssähköisiä oli 36 prosenttia ja lataushybridejä 21 prosenttia.
– Työsuhdeautojen merkitys autokannan uudistajana korostuu erityisesti talouden matalasuhdanteessa, jossa kotitalouksien autohankinnat vähenevät. Vaikka työsuhdeautojen osuus koko autokannasta on pieni, on niiden merkitys autokannan uusiutumiselle tärkeä myös siitä näkökulmasta, että työsuhdeautojen keskimääräisen, noin kolmen–neljän vuoden käyttöiän jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille käytettyinä autoina, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Työsuhdeautokannan sähköistymistä ovat vauhdittaneet erityisesti verokannusteet, jotka tasaavat ladattavien autojen korkeammasta hankintahinnasta johtuvaa korkeaa verotusarvoa. Työsuhdeautoilijan kannalta kyse on merkittävästä ladattavan työsuhdeauton valintaan kannustavasta etuudesta, jonka jatkumista autoala pitää erittäin tärkeänä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















