Kaarinan läntisen ohikulkutien ensimmäiset maastotyöt käynnistyvät
Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeen eli Kaarinan läntisen ohikulkutien kehitysvaihe käynnistyi marraskuussa. Ensimmäiset valmistelevat työt alkavat marraskuun viimeisellä viikolla.
Hankkeen rakentamista valmistelevia töitä tehdään syksyn ja talven aikana. Ensimmäisenä maastossa näkyvät rakennussuunnitelman laadintaa täydentävät maastotutkimukset.
– Hankealueella tehdään maaperätutkimuksia, joilla varmistetaan kalliopintojen sijaintia, maaperän rajapintoja sekä veden johtavuutta. Talven kuluessa aloitamme lisäksi puuston poistot ja työmaateiden tekemisen tulevalle Auvaisbergin sillalle. Hankkeen varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2026, kertoo projektipäällikkö Kari Partiainen Väylävirastosta tiedotteessa.
Pohjatutkimuksia tehdään lisäksi vesistössä.
– Teemme ensi viikolla vesistötutkimuksia Auvaisbergin sillan kohdalla. Työt tehdään työlautalta, mutta työskentely ei aiheuta esteitä vesiliikenteelle, Partiainen jatkaa.
Hankkeessa rakennetaan uutta maantietä Kurkelan eritasoliittymän ja Kuusiston saaren välille noin 3,5 kilometrin matkalle sekä parannetaan Kurkelantietä kaksiajorataiseksi ja nelikaistaiseksi noin 1,3 kilometrin matkalta. Hankkeeseen kuuluu yhdeksän sillan rakentaminen ja parantaminen. Silloista suurin on Kuusistonsalmen ylle rakennettava uusi Auvaisbergin silta.
Kehitysvaiheen tavoitteena on jatkaa rakentamisen suunnittelua ja täsmentää toteutusratkaisuja yhteistyössä Väyläviraston, Kreaten ja muiden sidosryhmien kanssa. Hanke toteutetaan kehitysvaiheen sisältävänä Suunnittele ja Toteuta -urakkana. Urakoitsijaksi on valittu Kreate Oy.
Hankkeen kustannusarvio on 114,4 miljoonaa euroa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
















