Voi aikoja, voi tapoja
Ajat lienevät muuttuneet. Samoin tavat. Muutama vuosikymmen sitten iso joukko ihmisiä ”pahoitti mielensä”, osa miltei raivostuikin, mainosmaailman törkeydestä, moraalittomuudesta. Olihan eräskin maalimainos sietämättömän seksivetoinen. Maalausasunsa valinneen rintavan naisen dekoltee oli liian ”antava”, vaikkei mitään kuitenkaan ylipursunut. Tai rivo miesääni suklaapatukkamainoksessa kertoi kyseenalaisesti, että ”ei tiedä tyttö, että nurkan takana olisi patukkaa tarjolla! Olisivatko copywriterit enää alemmas kyenneet vajota!
Nyt verrokkina voisi ottaa vaikka erään kiinteistövälitysfirman mainos, jossa tavallinen, arjen runtelema kotiäiti päiväunien kaltaisessa haavemaailmassa uneksii uimahousunsa hänen edessään pudottavasta, eksoottisesta ”etelän herkusta”. Oho, syyllistyinköhän nyt tekstissäni esineellistämiseen taikka miesten kiellettyyn luokitteluun. Kohta saattaa siitä tulla haloota tai cancelointia. Kyseessä olevan mainoksen seksismistä kukaan ei ole mieltään pahoittanut tai henkistä terveyttään menettänyt. Ainakaan vielä.
Esa Juhani




















