Moni autoilija pelkää pimeää pyöräilijää
Illat pimenevät ja pyöräilijät tarvitsevat jälleen valoja nähdäkseen ja näkyäkseen. Valtaosa autoilijoista pelkää ilman valoa polkevia, selviää Liikenneturvan kyselystä. Pimeitä pyöräilijöitä voi tien päällä kohdata, sillä noin puolella pyöräilijöistä on valoissa puutteita.
Pyörän valoja on käytettävä pimeällä ja hämärällä tai kun näkyvyys on muuten heikentynyt esimerkiksi rankkasateen vuoksi. Liikenneturvan seurantojen mukaan pyöräilijöistä 64 prosenttia käyttää etuvaloa ja 52 prosenttia takavaloa pimeän aikaan. Liikenneturvan kyselyn mukaan 73 prosenttia autoilijoista pelkää valottomina ajavia pyöräilijöitä.
– Liikenteessä kukaan ei liiku yksin. Autoilijan vastuulla on huolehtia omista valoistaan sekä noudattaa nopeusrajoituksia ja keskittyä liikenteeseen niin, että ehtii havaita pyöräilijän. Pimeänä ajavan pyöräilijän näkeminen voi olla hankalaa. Pyöräilijän täytyy puolestaan huolehtia, että pyörässä on asianmukaiset heijastimet ja valot. Molemmat ovat velvollisia ennakoimaan toistensa liikkeitä, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Leena Piippa tiedotteessa.
Pyörässä on oltava vaalea etuvalo ja punainen takavalo. Valoja tarvitaan myös kaupungissa, vaikka kadut olisivatkin valaistut.
– Vaikka polkija itse näkee hyvin eteensä, se ei vielä tarkoita, että muut näkevät hänet. Valoja käyttävä pyöräilijä on helpompi havaita kauempaa, jolloin muiden tiellä liikkujien ennakointi helpottuu ja liikenne sujuvoituu. Valoja tarvitaan myös taajamissa, joissa katuvalojen ja varjon vaihtelu hankaloittaa havainnointia, Piippa muistuttaa.
Liikenneturva suosittelee käyttämään kiinteästi palavaa valoa. Vilkkuvilla valoilla on liikenteessä jo oma roolinsa. Niitä käytetään varoitusvaloina.
– Moni pyöränvalo on helppo kiinnittää tankoon ja satulaan. Valot voivat olla myös kiinni pyöräilijässä, esimerkiksi kypärässä tai takavalo repussa. Suuntaa valo alaviistoon, niin se ei häikäise vastaantulijoita, Piippa kannustaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)