Sataman uuden yhteisterminaalin peruskivi muurattiin
Sataman uuden yhteisterminaalin peruskivi muurattiin keskiviikkona 3. syyskuuta. Terminaalin rakennustyöt alkoivat tammikuussa. Niiden arvioidaan kestävän noin kaksi vuotta.
Uusi yhteisterminaali palvelee kaikkia Turkuun säännöllisesti liikennöiviä matkustajalaivoja. Terminaali korvaa Viking Linen ja Tallink Siljan nykyiset terminaalit ja tarjoaa modernit, turvalliset ja viihtyisät tilat matkustajille. Terminaalirakennus mahdollistaa suurenkin matkustajamäärän joustavan palvelun alusten lyhyen satamassaolon aikana: enimmillään terminaalissa voi olla samanaikaisesti jopa 4 000 matkustajaa.
– Turun satamaan rakentuu matkustajaterminaali, joka edustaa arkkitehtuuriltaan ja toiminnallisuudeltaan kansainvälistä huipputasoa. Origami ei ole vain rakennus – se on portti elämyksiin, seikkailuihin ja sujuvaan matkantekoon, totesi Turun Satama Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ville Niinistö.
Yhteisterminaalin kanssa samanaikaisesti tehtävät kenttä- ja liikennejärjestelyt puolestaan varmistavat matkustajalaivoihin suuntautuvan henkilöauto- ja rahtiliikenteen toimivuuden ja turvallisuuden.
– On ollut hienoa seurata erittäin hyvällä yhteistyöllä toteutettua valtavaa projektia, joka saavutti nyt yhden tärkeän etapin eli peruskiven muurauksen. Rakennustöiden yhteensovittaminen esimerkiksi meidän päivittäin käytössä olevan autokentän kanssa on ollut erittäin onnistunutta. Tätä projektia on tehty tiiviissä yhteistyössä kaikkien osapuolten kanssa ja odotamme innolla uutta yhteisterminaalia ja entistä parempaa matkustajakokemusta laivamatkustajillemme, sanoi Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
Uusi terminaali tarjoaa parempia palveluita matkustajille ja parantaa liikenteen sujuvuutta satamassa.
– Viking Line on yhdistänyt Turun ja Tukholman yli 50 vuotta. Reitin suosiota ovat vuosikymmenten varrella siivittäneet ulkomaanmatkailun eksoottisuus, edulliset ostokset, nousukaudet ja lama-ajat sekä entistä upeammat laivat. Varustamona tuomme paljon matkustajia Turkuun ja Linnanniemen alueen kehittäminen on meille tärkeä. Terminaali on tärkeä osa Turun sataman kehitystä ja vahvistaa sen asemaa merkittävänä liikenteen solmukohtana, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
Terminaalin arkkitehtuurista vastaa PES-Arkkitehdit Oy, jonka suunnitelma voitti Turun Satama Oy:n järjestämän kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun. Terminaalin arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, ja sen lasia ja alumiinia olevat julkisivut ovat hyvin monimuotoiset.
– On ilahduttavaa, että Turussa panostetaan satama-alueen laadukkaaseen kehittämiseen, uusiin julkisiin rakennuksiin ja paikkoihin, jotka luovat mahdollisuuksia elävälle kaupunkikulttuurille. Näistä kaupungit lopulta muistetaan, totesi PES-Arkkitehdit Oy:n arkkitehti Tuomas Silvennoinen.
Terminaalin rakentaa Skanska Talonrakennus Oy. Rakennus sijoittuu nykyiselle matkustajasataman alueelle ja kolmikerroksisen rakennuksen kokonaispinta-ala on yli 10 000 bruttoneliömetriä.
Skanskalle hanke on paitsi merkittävä rakennusprojekti myös näyttävä osoitus yhtiön teknisestä osaamisesta. Arkkitehtonisesti vaativa terminaali vinoine seinineen ja suurine lasipintoineen edellyttää poikkeuksellista tarkkuutta ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
– Asiakkaamme onnistuminen omassa toiminnassaan on meille tärkeää, ja teemme parhaamme tämän hankkeen eteen. On hienoa olla rakentamassa tulevaisuuden modernia matkustajaterminaalia Turkuun”, sanoo Skanska Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Särkilahti.
Turku haluaa luoda Turun linnan ympärille merellisen, elävän ja toiminnoiltaan monipuolisen alueen matkailijoiden ja kaupunkilaisten hyödyksi ja iloksi. Uusi yhteisterminaali toimii porttina tähän uuteen kaupunginosaan, jossa yhdistyvät historia, moderni arkkitehtuuri ja kestävän kehityksen periaatteet.
Terminaalin valmistuminen mahdollistaa myös satama-alueen maankäytön tehostamisen ja uusien asuin- ja liiketilojen rakentamisen, mikä tukee kaupungin kasvutavoitteita pitkälle tulevaisuuteen.
– Ferry Terminal Turku ottaa vastaan mereltä saapuvat matkailijat, joille uusi yhteisterminaali antaa kaupungista upean ensivaikutelman. Sen lisäksi Ferry Terminal on tärkeä osa koko Merellisen Turun visiota eli kaupungin kehittymistä ja kasvua kohti merta, sanoo Turun pormestari Piia Elo (sd.).
Tilaisuudessa muurattiin aikakapseli, johon talletettiin muun muassa tilaisuudessa luettu peruskirja, päivän sanomalehdet, rakennuksen suunnitelmat, Suomessa käytössä olevat kolikot sekä muuraustilaisuudessa pidetty pormestarin puheenvuoro. Aikakapseli upotettiin betonilaattaan, joka jää osaksi rakennuksen perustuksia.
Terminaali valmistuu alkuvuonna 2027. Uusien katujärjestelyjen rakentaminen aloitetaan syyskuun aikana. Satamaliikenteelle rakennetaan vuosina 2026–28 uudet, sujuvammat väylät.
Ensimmäisen urakan liikennevaikutukset alkavat ensi viikolla (eli viikolla 37), jolloin Linnankatu katkaistaan liikenteeltä Turun linnan edustalta ja liikenne ohjataan kiertoreitille. Linnankadun kohdalla työt jatkuvat ensi kesään asti.
Katuhankkeesta järjestetään asukastilaisuus Forum Marinumissa torstaina 25. syyskuuta kello 17.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)