Kilpailu kiristyy Tukholman-reitillä
Margus Schultsin mukaan Tallink on Turussa jäädäkseen
Tallink Siljan Baltic Princess palasi reitilleen Turun ja Tukholman välille mittavan uudistuksen jälkeen. Laivan tekniikkaa uudistettiin. Ravintoloita, kauppoja ja yleisiä tiloja remontoitiin kolmen viikon ajan yli 400 ihmisen voimin.
– Tämä on yksi mittavimmista tällä laivalla kerralla tehdyistä uudistuksista, kahdeksan miljoonaa euroa, ynnää Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
Baltic Princess on tällä hetkellä Tallink Siljan ainoa alus Turun-reitillä. Tallink on nostanut bisneksensä kolmanneksi kivijalaksi matkustaja- ja rahtiliikenteen ohella laivojen vuokrauksen. Vuokrattuna on tällä hetkellä kaksi laivaa, toinen Turun-reitin laivoista on Hollannissa. Rankasti tappiollisten vuosien jälkeen Tallink on parantanut menoaan.
– Kun kysyntä on heikompaa, ei kannata laittaa liikenteeseen liian monta laivaa, selventää Schults.
– Toivotaan, että jossain vaiheessa kysyntä kasvaa ja laivoja tulisi enemmän omaan käyttöömme. Se varmasti kestää vielä aika monta vuotta.
Schults katsoo, että Turku–Tukholma-reitti on jatkossakin tärkeä yritykselle.
– Milloin tulee toinen laiva? Ei ole mitään päätöksiä tehty. Mennään tilanteen mukaisesti.
Muutoksia kyetään tekemään nykyisin viikoissa, kun aikaisemmin niihin meni kuukausia.
– Turun-reitti oli covidin aikana ainoa reitti Ruotsiin. Se on erittäin tärkeä reitti. Toki on tullut lisää kilpailua, kun Finnlinesilla on uudet laivansa mutta meillä on joskus ollut reitillä jopa neljä alusta – kaksi matkustaja-alusta ja kaksi rahtialusta. Tämä on yksi meidän pääreiteistä.
Kaksi päivittäistä laivaa vaatisi Schultsin mukaan 800 000 matkustajaa vuodessa.
– On aika rajallinen määrä sellaisia kaupunkeja Itämeren rannalla, joihin on myös järkevä etäisyys. Turku on yksi niistä. En usko, että tästä mihinkään lähdetään. Kyse on vain kapasiteetista.
Schults muistuttaa, että matkailu on merkittävä vientiala Suomessa – viidenneksi suurin, kaivos- tai metsäteollisuutta suurempi. Se ei ole kuitenkaan toipunut vielä koronasta.
– Tähän yritämme nyt panostaa. Investointi on yksi tapa nostaa matkakuumetta niin, että ihmiset haluaisivat tulla takaisin laivoille.
– Kansainvälisesti matkustus on vauhdikkaasti palautunut.
Schults arvioi, että Tallink kilpailee paitsi toisten laivayhtiöiden, myös Netflixin, Nintendon, kauppakeskusten ja Ryanairin kanssa.
– Kyse on ihmisten vapaa-ajasta.
Korona muutti tapaa varata matkoja. Kun huomisesta ei tiedä, varauksia tehdään vasta viime hetkellä.
– Kesän varauksista on vielä vaikea sanoa. Ennen covidia (korona) oli nyrkkisääntönä, että puolet varauksista tehtiin samalla kuukaudella kuin lähtöpäivä on. Nyt prosentti on vielä isompi. On ollut risteilyjä, joilla yli kymmenen prosenttia matkustajista on varannut matkan edellisenä päivänä. Toki se oli Tallinnan-reitillä.
– En näe mitään syytä uskoa, etteikö kesällä olisi vahva kysyntä, kuten on ollut 70 vuotta. Mutta mitään todisteita siitä ei ole.
Baltic Princess tarjoaa päivä Tukholmassa -risteilyjä. Aikaa Tukholmassa on selvästi enemmän kuin Helsingistä lähtevillä risteilyillä.
Baltic Princessin kapteeni Martin Björkell kertoo, että palaute on ollut positiivista mutta enemmänkin väkeä mukaan mahtuisi.
– Saisi huomattavasti enemmän vetää, luonnehtii Björkell.
Lasse Virtanen




















