Nostalginen Turku: Itäharjun katurata kasvatti katraan maailmantähtiä
Itäharjun ajoja päristeltiin itäisen Turun kaduilla vuodesta 1955 alkaen. Nämä Turun Moottoriseuran järjestämät klassikkokisat järjestettiin elo- tai syyskuussa sopivana sunnuntaipäivänä. Kaikkien aikojen ensimmäisissä Itäharjun ajoissa oli viisi erillistä starttia. Yksi niistä oli pyhitetty niin sanotuille kääpiöautoille.
Vuosien varrella luokkia tuli lisää ja päätösvuonna 1965 radalla kiihdytteli jo viisi luokkaa autoja ja kolme moottoripyöräluokkaa. Itäharjun kadut eivät olleet vielä kestopäällysteisiä, joten hiekka pöllysi kisojen aikana koko kaupunginosassa. Joidenkin arvioiden mukaan paikan päällä oli parhaimmillaan peräti 10.000 ihmistä.
Katuradalla ehti kaasutella monta suomalaista ajotähteä, kuten tulevat rallilegendat Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen, maan ensimmäinen Formula 1 -kuljettaja Leo Kinnunen, sekä tietysti tuleva ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari Jarno Saarinen. ”Paroni” Saarinen kilpaili Itäharjulla vielä junioriluokissa, mutta moni näki hänessä jo silloin tulevan tähden. Saarinen ohjasi kiiltävän pyöränsä viimeisissä Itäharjun ajoissa alle 250-kuutioisten luokassa täysin suvereeniin voittoon. Jo tuohon aikaan kiinnitettiin huomiota myös siihen, että tällä häikäisevän hyvällä kuljettajalla oli myös varustus aina viimeisen päälle.
Turkulaisista suurta menestystä saavutti myös Jukka Petäjä, joka kruunattiin kolme kertaa luokkavoittajaksi. 14 kertaa Eläintarhan ajot Helsingissä valloittanut Curt Lincoln viihtyi myös turkulaisessa kisapätsissä ja tykitti kuuteen voittoon Itäharjulla.
Itäharjulla oli myös kansainvälinen meininki. Australialainen Tom Phillis tuuletti vuonna 1960 voittoa peräti kolmessa eri luokassa. Seuraavana vuonna hänestä leivottiin jo 125-kuutioisten maailmanmestari. Vuonna 1962 saatiin kuulla kuitenkin suru-uutinen, kun Itäharjun valloittaja menehtyi Man-saaren vaarallisella radalla. Kanadalainen Mike Duff oli myös kaksinkertainen Itäharjun valloittaja, joka niitti mainetta taidoillaan. Motoristi kurvasi kaarteisiin sellaisessa kyyryssä, että kaikki odottivat hänen lentävän vähintään kyljelleen.
Vuonna 1966 kisa siirtyi Artukaisiin, josta löytyi moottoriurheilulle pyhitetty kilparata. Katsojamäärät kuitenkin romahtivat, ja niinpä koko kisa oli pakko kuopata. Itäharjun ajot herätettiin uudestaan henkiin vuonna 2017 näytösajojen muodossa. Seuraavan kerran moottorit jylisevät Itäharjulla taas helatorstaina 29. toukokuuta.
Heikki Möttönen