Traktorimönkijöiden renkaiden ja vanteiden muuttamisen vaatimuksiin tarkennuksia

Ohjaustangolla ohjattaviin traktorimönkijöihin ei saa asentaa autoihin tarkoitettuja renkaita turvallisuussyistä, mutta jo asennettuja renkaita saa käyttää vielä tulevan talven. Ohjaustangolla ohjattaviin traktorimönkijöihin ei saa asentaa autoihin tarkoitettuja renkaita turvallisuussyistä, mutta jo asennettuja renkaita saa käyttää vielä tulevan talven. Kuva: Jane Iltanen

Vaatimuksia traktoreiden renkaiden ja vanteiden muuttamiselle on selkeytetty. Ohjaustangolla ohjattaviin traktorimönkijöihin ei saa asentaa autoihin tarkoitettuja renkaita turvallisuussyistä, mutta jo asennettuja renkaita saa käyttää vielä tulevan talven. Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin reunaehdoin.

Traktori- ja koppimallisten mönkijöiden käyttö tieliikenteessä on yleistynyt, ja ne ovat erityisesti nuorten suosiossa. Monissa mönkijöissä käytetään nykyisin autoihin tarkoitettuja renkaita. Autoihin tarkoitettujen renkaiden asentaminen ohjaustangolla ohjattaviin traktoreihin on nyt selkeämmin kielletty ensi keväästä alkaen.

– Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta ja vastuusta, sanoo Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola.

– Mönkijät on alun perin suunniteltu maastokäyttöön, eikä auton renkaiden soveltuvuutta niihin voida luotettavasti selvittää etukäteen. Pahimmillaan muutetun ajoneuvon hallittavuuden arviointi jää kuljettajan vastuulle – ja tieliikenteessä tämä kuljettaja on usein nuori, jolla on vasta vähän ajokokemusta. Auton renkaat voivat muuttaa mönkijän ajo-ominaisuuksia arvaamattomiksi, mikä lisää kaatumisriskiä, Juhola jatkaa.

Ohjaustangolla ohjattavassa traktorissa saa kuitenkin käyttää niihin jo asennettuja auton renkaita vielä talvikauden yli, eli enintään 31. toukokuuta asti.

– Siirtymäaika on tarpeen, jotta mahdollisesti jo ostettuja renkaita voi käyttää vielä tämän talven yli, ja samalla kaikki ehtivät muuttaa traktorinsa määräyksen mukaiseksi viimeistään kesäkaudelle 2025. Viranomaisena kuitenkin suosittelemme vaihtamaan ajoneuvoon vaatimukset täyttävät renkaat mahdollisimman pian", kertoo Juhola.

Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin edellytyksin. Koppimallisten mönkijöiden rakenteelliset ominaisuudet vähentävät rengasmuutosten riskejä, ja autojen renkaiden käyttö on mahdollista, kun muutos tehdään määräysten mukaisesti ja muutoskatsastetaan.

– Koppimönkijöiden merkittävä ero avomallisiin mönkijöihin on niiden suojarakenteissa. Lähes kaikissa koppimönkijöissä on kaatumissuojarakenteet, ja kuljettaja sekä matkustajat istuvat turvavöillä varustetuilla istuimilla, Juhola selittää.

– On kuitenkin tärkeää muistaa, että auton renkaiden käyttö voi muuttaa ohjekirjassa mainittuja rengaspaineita. Ohjekirjaan merkityt rengaspaineet eivät todennäköisesti enää pidä paikkaansa ja tällöin sopivat paineet kannattaa selvittää esimerkiksi myyjän tai valmistajan edustajan kanssa.

Kun mitä tahansa traktoria käytetään muussa käyttötarkoituksessa kuin maa- ja metsätaloudessa, tai moottorityökoneeksi varusteltuna, esimerkiksi rahtiliikenteessä, voi rengasmuutos vaatia muutoskatsastuksen.

Traficom muistuttaa, että renkaiden muutokset voivat vaikuttaa ajoneuvon takuuseen ja vastuukysymyksiin. Kuluttajan kannattaa aina varmistaa nämä asiat ajoneuvon myyjältä, valmistajalta tai valmistajan edustajalta ennen muutostöiden tekemistä.

Kaikissa traktoreissa renkaiden kantavuuden on oltava riittävä. Renkaiden ja vanteiden on sovittava yhteen. Renkaan koon muutos ei saa kasvattaa ajoneuvon rakenteellista nopeutta yli kolme kilometriä tunnissa + viiden prosentin toleranssin. Muutokset eivät saa johtaa ajoneuvoluokan muutokseen.

Ohjaustangolla ohjattavassa traktorissa (niin sanottu mönkijätraktori/ATV) autojen renkaat eivät ole sallittuja, ellei niitä ole ajoneuvoon tyyppihyväksytty tai aiemmin rekisteriin merkitty.

L-luokan ajoneuvoihin ja traktoreihin tarkoitetut renkaat ovat sallittuja riippumatta siitä, kumpia rekisteriin on merkitty (mönkijärenkaita).

Renkaan nopeudenkeston on oltava vähintään yhtä suuri kuin ajoneuvon rakenteellinen nopeus.

Raidevälin levittäminen vanteilla on mahdollista enintään 77 millimetriä, jos sillä ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.

Raidevälin kaventaminen ei ole sallittua.

Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta 51 millimetriä, muutoskatsastettuna 77 millimetriä.

Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 102 millimetriä ilman muutoskatsastusta ja tätä enemmän muutoskatsastuksella.

Renkaat tai vanteet eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.

Muussa kuin maa- ja metsätalouskäytössä käytetyssä tai moottorityökoneeksi varustellussa traktorissa (ns. koppimönkijä, puutarha- tai kiinteistönhoitotraktorit, tavarankuljetukseen käytettävät traktorit) autojen renkaat sallitaan muutoskatsastuksella.

Raidevälin muuttaminen on sallittua, jos on suojarakenne kaatumisen varalta, raideväli saa kaventua tai leventyä enintään 102 millimetriä, jos rakennetta ei ole, raideväli saa leventyä 77 millimetriä, jos muutoksella ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.

Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 102 millimetriä ilman muutoskatsastusta, ja muutoskatsastuksella tätäkin enemmän.

Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 51 millimetriä ja muutoskatsastuksella enintään 77 millimetriä.

Pienin sallittu auton renkaan profiili on 50 prosenttia.

Renkaat tai vanteet eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.

Maa- ja metsätalouskäytössä olevassa tai moottorityökoneeksi varustellussa traktorissa käyttötarkoitukset ovat vastaavat kuin laissa polttoainemaksusta.

Renkaita ja vanteita saa vaihtaa käytön edellyttämällä tavalla.

Niit’ saa käyttää minkä tahansa hyväksynnän tai normin mukaisia renkaita, jos ovat käyttötarkoitukseen soveltuvia.

Muussa kuin yllä mainituissa traktoreissa, esimerkiksi, maa- ja metsätaloustyöhön liittymättömän tavaran kuljetukseen käytettävässä traktorissa autojen renkaat ovat sallittuja muutoskatsastuksen kautta.

Renkaan nopeudenkeston on oltava vähintään yhtä suuri kuin ajoneuvon rakenteellinen nopeus. Vapaasti pyörivillä akseleilla saa käyttää autojen renkaita myös ilman muutoskatsastusta.

Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 51 millimetriä ja muutoskatsastuksella enintään 51 millimetriä.

Raideväli saa kaventua tai leventyä enintään 51 millimetriä, jos sillä ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.

Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 51 millimetriä ilman muutoskatsastusta, ja muutoskatsastuksella tätäkin enemmän.

Jos rengaskoon muutos vaikuttaa ajopiirturin toimintaan, ajopiirturi on kalibroitava.

Määräyksen soveltamisalaan ei kuulu yli 60 km/h traktorit pois lukien viranomaiskäytössä olevat traktorit.

Määräyksillä ei ole vaikutusta tieliikennelain mukaisiin traktorin suurimpiin sallittuihin mittoihin, mutta suuret rengasmuutokset voivat johtaa niiden ylittämiseen. Tällöin on tarkistettava traktorin soveltuvuus tieliikenteeseen.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Varsinais-Suomessa tarvetta omalle Pohjois-Karjala-projektille

Varsinaissuomalaisten elintavat ovat hälyttävän huonot muuhun maahan verrattuna. Tämä käy ilmi viimeaikaisista kansallisista selvityksistä. Elintapasairaudet kuormittavat terveydenhuoltoa ja niiden ehkäisyyn tarvitaan entistä voimakkaampia toimia. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen uusi hyvinvointisuunnitelma tarjoaa konkreettisia toimenpiteitä toteutettavaksi yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa.

Taito-kampuksesta Kupittaan kärjen alueen ensimmäinen uudisrakennus

Näkymä Helsinginkadulta Taito-kampukselle.

Turun Tiedepuistoa kehittävä Kupittaan kärjen kumppanuushanke etenee kohti toteutusvaihetta. Taito-kampushankkeen toteutussuunnitelma viedään Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn 10. marraskuuta yhdessä infrahankkeen toteutussuunnitelman kanssa. Tavoitteena on rakentamisen aloittaminen alkuvuonna. Taito-kampushankkeen toteutussuunnitelmassa tilaajan kokonaiskustannusarvio on noin 94,8 miljoonaa euroa.

Tutkimus: Vihreä siirtymä saattaa tarvita fossiilista varavoimaa

Suomen sähköjärjestelmä on ollut poikkeuksellisen luotettava, mutta näin ei välttämättä ole enää tulevaisuudessa. Aalto-yliopiston tuore tutkimus varoittaa, että ilman lisäpanostuksia joustavaan tuotantoon ja kysynnän hallintaan sähkön toimitusvarmuus voi heiketä merkittävästi jo 2030-luvulla.

Kahdella kolmesta korkeakouluista valmistuneista opintolainaa

Lukuvuoden 2024–25 aikana opintotukea sai 295 000 ja koulumatkatukea 92 000 opiskelijaa. 143 000 opiskelijaa nosti opintolainaa. Tiedot selviävät Kelan tuoreesta opintoetuustilastosta.

Vasemmistoliitosta erotetut vetoavat puoluesihteeriin ja puolueen hallitukseen

Vasemmistoliiton puoluehallitus päätti viime kesäkuussa äänestyksen jälkeen erottaa puolueeseen koko sen 35-vuotisen historian ajan kuuluneita jäsenyhdistyksiä. Yhdistysten erottaminen merkitsi kymmenien turkulaisten vasemmistoaktiivien erottamista puolueesta.

Runoviikko rantautuu kirjastoon Raisiossa

Pauliina Haasjoki, Daniil Kozlov ja Juha Väisänen.

Raision kaupunginkirjaston Kirjastosalissa pidetään runotapahtuma tiistaina 11. marraskuuta kello 17. Kirjailija, kääntäjä Daniil Kozlov esittelee suomentamaansa ukrainalaisen Serhi Žadanin runokokoelmaa Minkä puolesta elää ja kuolla (Sammakko 2025).

Finanssiala ry: Verohallinnolle kaavaillaan oikeutta kerätä yksityisiä tietoja paljastavia tilitietoja kansalaisen siitä tietämättä

Hallitus esittää Verohallinnolle mahdollisuutta hyvin laajoihin tietopyyntöihin kansalaisten tilitiedoista. Esityksen myötä Verohallinto saisi jatkossa käsitellä laajamittaisesti data-aineistoja ihmisten tilitapahtumista verovalvontaa varten.

Helsinginkadun ja rautatien ylittävä kansi etenee kohti toteutusta

Näkymä joukkoliikennekäytävälle.

Turun Tiedepuistoa kehittävä Kupittaan kärjen kumppanuushanke etenee kohti toteutusvaihetta. Infrahankkeen toteutussuunnitelma viedään Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn 10. marraskuuta yhdessä Taito-kampuksen toteutussuunnitelman kanssa. Tavoitteena on rakentamisen aloittaminen alkuvuonna. Infrahankkeen toteutussuunnitelmassa tilaajan kokonaiskustannusarvio on noin 87,1 miljoonaa euroa.

Meri vetää, mutta auto yskii

Varsinais-Suomen elinkeinoelämä kulkee kahden vastakkaisen kehityskulun poluilla. Meriteollisuus vahvistaa asemaansa maakunnan talouden veturina, kun taas autoteollisuus on isoissa vaikeuksissa. Kokonaiskuva on silti toiveikas, koska lääketeollisuudellakin menee vahvasti, ja alueen monipuolinen elinkeinorakenne tarjoaa vakautta. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.

Teemalauantai tuo kirjastoon outoja vieraita

Raision kaupunginkirjaston lastenlauantaissa vietetään Halloweenia lauantaina 8. marraskuuta kello 10–13. Muun tekemisen lisäksi tapahtumassa julkistetaan RaisioKumma-kirjoitus- ja piirustuskilpailu.

Jo yhdellä huumausaineen käyttörikoksella voi olla vaikutuksia ajo-oikeuteen

Huumausaineen käyttörikoksen seuraukset voivat olla kauaskantoiset, jos rikokseen syyllistyneellä on ajo-oikeus. Poliisi muistuttaa, että jo yhteen huumausaineen käyttörikokseen syyllistynyt ajo-oikeiden haltija voidaan määrätä toimittamaan poliisille päihdealaan perehtyneen lääkärin antaman lausunnon ajoterveysvaatimuksen täyttymisestä.

Viisi vinkkiä puhtaampaan puunpolttoon

Kuiva puu palaa puhtaammin ja tuottaa enemmän lämpöä.

Syksy on saapunut, ilmat viilenneet ja lisälämmityksen tarve on ajankohtainen. Puu on uusiutuvaa energiaa, mutta puunpoltto aiheuttaa kuitenkin haitallisia päästöjä. Hyvillä puunpolttotavoilla varmistat paremman lämmöntuoton ja vähennät ilmaan syntyviä päästöjä.

Mielen kriisit kasvava osa poliisin työtä

Poliisi kohtaa päivittäin tilanteita, joissa kansalaiset tarvitsevat apua mielenterveysongelmien vuoksi. Tämä näkyy poliisitoiminnan kaikilla osa-alueilla, erityisesti valvonta- ja hälytystehtävissä.

Radisson Blu Marina Palace Hotel ja Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone menestyivät World Luxury Awards-äänestyksessä

Radisson Blu Marina Palace Hotel voitti maailman parhaan hotellin palkinnon kategoriassa Luxury Riverside Hotel.

Radisson Blu Marina Palace Hotel ja Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone palkittiin useassa kategoriassa arvostetulla tunnustuksella. World Luxury Awards -palkinnot jaetaan yleisön ja asiantuntijoiden äänestyksen perusteella. Tämän vuoden äänestyksen voittajat julkistettiin lokakuun lopussa Barcelonassa ja Singaporessa järjestetyissä gaaloissa.

Työterveyshuollossa yksi koko ei sovi kaikille – uusi malli vastaa pienten työpaikkojen tarpeisiin

Moni pieni työpaikka kokee työterveyshuollon järjestämisen työlääksi ja kalliiksi. Työterveyslaitoksen uusi toimintamalli tukee työterveyshuollon ja pienten työpaikkojen yhteistyötä ja ohjaa hyödyntämään rajalliset resurssit tehokkaasti. Malli on kehitetty yhdessä työterveyshuollon toimijoiden ja pienten työpaikkojen kanssa.

Kolmen maan huippumuusikot kohtaavat lauantain Flame Jazz -illassa

Trio Raulin–Bekkas–Biayenda esiintyy Logomossa lauantaina.

Kansainvälinen trio rakentaa hypnoottisen kudelman jazzista, afrikkalaisista polyrytmeistä ja hengellisestä gnawa-perinteestä 8. marraskuuta kello 19 Logomon Logi-salissa.

Lounatuulet Yhteisötalo järjestää Turun Joulupuu-keräyksen

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on linjannut, ettei se tänä vuonna osallistu joululahjojen jakamiseen. Varhan Turun sosiaalitoimi on kuitenkin vuodesta 2020 lähtien ollut mukana yhteistyössä jakamassa perheille lahjaseteleitä, joilla sosiaalitoimen asiakasperheet voivat hakea lapsille ja nuorille sopivia lahjoja Turun Joulupuu-keräyksen vapaaehtoisten ylläpitämästä noutopaikasta. Näin toimitaan myös jouluna 2025.

Väitös: Näkökyvyn heikkeneminen maksaa Suomelle jopa kolme miljardia euroa vuodessa

Lääketieteen lisensiaatti Joonas Taipaleen väitöstutkimus osoittaa, että näkökyvyn ylläpitämisellä on merkittävä positiivinen vaikutus kansantalouteen. Näkökyvyn heikkeneminen aiheuttaa vuodessa jopa kolmen miljardin euron kustannukset, mutta niistä vain 1,9 prosenttia johtuu silmälääketieteellisestä hoidosta. Lisäksi näkökyvyn heikkeneminen alentaa huomattavasti elämänlaatua. Kun terveydenhuoltojärjestelmää kehitetään kustannustehokkaammaksi, laskelmissa tulisi ottaa huomioon myös hoitamatta jättämisen ja hoidon lykkääntymisen tuomat kustannukset.

Urheilu

Turun Urheiluliitolla vahva edustus kilpa-aerobicin EM-kilpailuissa

Nea Hukkanena.

Kilpa-aerobicin EM-kilpailut käydään 14.–16. marraskuuta Azerbaidžanin Ganjassa. Suomen edustusjoukkueessa ovat mukana yksilöissä naisissa Anni Pulkki (Tampereen Sisu) ja Nea Hukkanen (Turun Urheiluliitto) sekä miehissä Sampo Nousiainen (Turun Urheiluliitto).

Jussi Niska ja Niklas Pyyhtiä mukana Huuhkajissa

Jussi Niska.

Suomi kohtaa Maltan MM-karsintaottelussa Helsingissä (14.11.) ja Andorran A-maaottelussa Tampereella (17.11.). Päävalmentaja Jacob Friis nimesi 25 pelaajaa Malta- ja Andorra-otteluihin .

Albijon Muzaci valittiin Ykkösliigan lokakuun pelaajaksi

Albijon Muzaci.

Turun Palloseuran laitahyökkääjä Albijon Muzaci on valittu Ykkösliigan pelaajien äänestyksessä sarjan lokakuun parhaaksi pelaajaksi. TPS:n kausi huipentui lopulta liiganousuun, kun mustavalkoiset kampesivat KTP:n kumoon Veikkausliiga-karsinnoissa.

Roope Koskela ui nuorten Suomen ennätyksiä Porissa

Roope Koskela.

Roope Koskela ui nuorten Suomen ennätyksen perhosuinnissa Porin Grand Prix -kilpailuissa. Koskela paransi ennätystään vakuuttavasti sekä 50 metrin että 100 metrin perhosuinnissa, tehden samalla kaksi uutta nuorten Suomen ennätystä.

Ommi Mingsupphakun kamppaili kaksi maailmanmestaruutta ensiyrittämällä

Ommi Mingsupphakunin kamppailu-urheilu-ura on ollut nousujohteinen. Ensimmäinen mitali oli vuoden 2019 thainyrkkeilyn SM-pronssi. Sittemmin voittoja on kertynyt runsaasti.

Turku Muay Thaita edustavalle Ommi Mingsupphakunille kuluva vuosi on ollut erityinen. Menestystä kamppailulajeista on tullut aiemminkin, mutta tämän vuoden saldo on kaksi maailmanmestaruutta. Kesäkuussa Mingsupphakun voitti WKU-liiton thainyrkkeilyn MM-tittelin. Lokakuun lopussa hän voitti saman liiton K1 potkunyrkkeilyn maailmanmestaruusottelussa saksalaisen Michaela Michlin Münchenissä.

Albin Granlund jatkaa Interin takalinjoilla

Albin Granlund.

Inter on tehnyt jatkosopimuksen toista kauttaan sinimustissa pelaavan Albin Granlundin kanssa. Paraisilta kotoisin olevan puolustajan jatkosopimus kattaa kauden 2026.