Yli 10 000 varsinaissuomalaista tutustunut Varha-sovellukseen – uusia digipalveluja käyttöön loppuvuoden aikana
Varha-sovelluksessa avautuu marraskuussa mielenterveys-, päihde- ja riippuvuusasioissa palveleva chat sekä erilaisia etävastaanottoja. Joulukuussa vuorossa on Tyksin Lasten ja nuorten poliklinikan asiakkaille tarkoitettu viestipalvelu.
Varha-sovellus julkaistiin lokakuun puolivälissä ja ensimmäisen kuukauden aikana sovelluksen on ladannut käyttöönsä noin 6 000 varsinaissuomalaista. Tietokoneen selaimen kautta sovellukseen on tutustunut noin 5000 asiakasta. Ensimmäisinä palveluina sovelluksessa avautuivat suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden chatit. Suun terveydenhuollon chatissa on tähän mennessä asioinut lähes 500 asiakasta ja sosiaalipalveluiden chatissa sata asiakasta.
– Varha-sovelluksen ensimmäinen kuukausi on sujunut erinomaisesti. Olemme tyytyväisiä sovelluksen ladanneiden määrään, varsinkin kun palveluja on vielä tarjolla pienimuotoisesti. Myös asiakkaiden palaute on ollut ylistävää ja se osoittaa, että sovellus on ollut kaivattu. Avaamme uusia digipalveluja sovelluksessa joka kuukausi, ohjelmajohtaja Tapio Järvenpää kertoo tiedotteessa.
Varha-sovelluksen voi ladata omaan älylaitteeseen Appstoresta tai Google Play-kaupasta hakusanalla ”Varha”. Sovellusta voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa digi.varha.fi. Varha-sovelluksen kehitystyötä tehdään yhdessä Terveystalon kanssa.
Varha-sovelluksessa avautuu 27. marraskuuta mielenterveys-, päihde- ja riippuvuusasioissa palveleva chat sekä etävastaanotot. Chat on avoinna arkisin (ma–pe) kello 12–15 ja palvelu on tarkoitettu kaikille 18 vuotta täyttäneille, joilla on huolta omasta mielenterveydestään tai päihteiden käytöstä. Chatissa sairaanhoitaja tekee asiakkaalle hoidon tarpeen arvion ja ohjaa hänet oikeisiin palveluihin. Chat-palvelu täydentyy joulukuussa viestipalvelulla, jossa asiakas voi jättää viestin mihin vuorokauden aikaan tahansa.
– Varha-sovelluksessa avoinna olevan chatin kautta pyrimme tarjoamaan helpon yhteydenottotavan kaikille varsinaissuomalaisille. Chat voi olla myös ainoa yhteydenottotapa henkilöille, joilla ei ole voimavaroja tarttua puhelimeen ja soittaa omalle terveysasemalle. Tarjoamme myös hoitoa etävastaanottojen muodossa, päihde- ja mielenterveyspalveluiden päällikkö Camilla Rautanen painottaa.
Käytössä on myös digitaalinen Terapianavigaattori, joka auttaa arvioimaan hoidon tarvetta. Palvelun nopeuttamiseksi Terapianavigaattori kannattaa täyttää ennen chat-palveluun kirjautumista ja ottaa sieltä saatu koodi talteen.
Marraskuussa myös perusterveydenhuollon videovastaanotot siirtyvät osittain Varha-sovellukseen. Nykyisen videovastaanottojärjestelmän käyttö jatkuu ryhmäetävastaanottojen osalta vielä jonkin aikaa.
Suun terveydenhuollon kiireettömät ajanvaraustiedustelut ja hoidon tarpeen arviointi chat on laajentunut marraskuun aikana. Tällä hetkellä seuraavien kuntien asukkaat voivat saada chatin kautta hoidon tarpeen arvion sekä varata ja siirtää aikoja: Turku, Naantali, Loimaa, Parainen, Kemiönsaari, Kustavi, Oripää, Pyhäranta, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa, Masku, Mynämäki, Nousiainen ja Laitila. Chat laajenee uusiin kuntiin sitä mukaa, kun potilastietojärjestelmien yhtenäistämistyö etenee Varhan alueella.
Joulukuussa Varha-sovelluksessa avautuu Tyks-sairaalapalveluiden Lasten ja nuorten poliklinikan asiakkaille tarkoitettu viestipalvelu (diabetes ja neurologia).
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















