Uuden pistolaiturin työt alkavat Turun satamassa
Satama kokee melkoisen muodonmuutoksen muutamassa vuodessa. Eniten huomiota kerää uusi yhteisterminaali, jonka kilpailutus on käynnissä ja jonka työt alkavat ensi vuonna, mutta satamaurakka on jo käynnistynyt uuden pistolaiturin rakentamisella.
– Työmaata pystytetään. Kovempi ääni alkaa kuulua helmikuussa, kun aletaan lyödä (pohjaan) pitkiä tolppia. Vettä on kymmenkunta metriä mutta savea 50–60 metriä, sanoo Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.
Yli 200-metrinen laituri nielee 17 kilometriä teräspaalua.
Urakasta vastaa Terramare. Urakkasopimus kattaa uuden laiturin S1 eli niin sanotun pistolaiturin. Se sisältää laiturin rakentamisen varusteluineen, pääkansirampin hankinnan ja asennuksen, matkustajakäytävän perustukset sekä S2-laiturilla tehtävät tutkimukset eli koepaalutuksen.
Laituriurakan on tarkoitus valmistua kesäkuuhun 2026 mennessä. Pistolaiturin jälkeen puretaan niin sanottu Siljan laituri ja rakennetaan uudestaan.
Osapuolet eivät julkista pistolaiturin urakan arvoa. Koko Ferry Terminal Turku -hankkeen kustannusarvio on 172 miljoonaa euroa, josta terminaalin osuus on vain neljännes.
– Puolet projektista (budjetista) menee terminaaliin ja laitureihin, puolet kaikkeen muuhun. Matkustajaputket ovat aika arvokkaita, vaikka voisi kuvitella, etteivät ne paljon maksa. Koko kentän nostaminen, digitalisointi, uudet portit. Rahaa saa yllättävästi menemään, arvioi Söderholm.
Yhteisterminaalin pitäisi olla valmis jouluksi 2026 ja koko satamaurakan kolmen vuoden päästä. Satama digitalisoidaan. Rahti- ja matkustajaliikenteelle rakennetaan uudet portit, joilla rekisterinumero luetaan automaattisesti.
Toiveissa ovat uudet laivayhteydet. Uusia kohteita voisivat olla esimerkiksi Tallinna, Visby ja Puolan Gdynia, johon on valmistunut uusi terminaali. Uusista yhteyksistä on jo käyty alustavia keskusteluja.
Lasse Virtanen


















