Kysely: Vain noin neljäsosa suomalaisista tietää asumisensa hiilijalanjäljen
Suomalaisten tietämys asumisensa hiilijalanjäljestä ei ole kovin korkealla. Starkin teettämään Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselyyn osallistuneista ainoastaan neljäsosa oli vähintään melko samaa mieltä ”tiedän oman asumiseni hiilijalanjäljen” -väitteen kanssa.
Iso osa kaikista vastanneista (38 %) ei tiedä omaa asumisen hiilijalanjälkeään. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin 25–34-vuotiaat ovat vähiten kartalla asiasta, sillä heistä yli puolet ilmoitti, ettei tiedä asiaa omalla kohdallaan. Sen sijaan 18–24-vuotiaiden tietämys asiasta oli korkeinta (60 %).
– Nuorissa ikäryhmissä tietoisuus ympäristöön liittyvistä asioista on perinteisesti muita suurempaa, eikä rakentaminen ole siinä poikkeus, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kommentoi tiedotteessa.
Vaikka vain neljäsosa kaikista vastaajista on tietoisia omasta hiilijalanjäljestään, niin 44 prosenttia heistä vastasi tietävänsä, millä keinoilla voi vähentää asumiseen liittyvää hiilijalanjälkeä. Myös tässä kysymyksessä nuorten tietämys oli korkeinta, sillä 60 prosenttia 18–24-vuotiaista vastasi tietävänsä miten asumisen hiilijalanjälkeä voisi pienentää.
– Vaikka oman asumisen tarkka hiilijalanjälki ei ole tiedossa, niin suomalaiset ovat kyllä valveutuneita asiassa, ja suomalaisilla on tietoa asumisen ympäristövaikutuksista. Tämä on erittäin hyvä asia ympäristömme kannalta, muodostaahan asuminen noin 18 prosenttia keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä, Päiväniemi toteaa.
Asumisen hiilijalanjälkeä voi pienentää jo rakennus- tai remontointivaiheessa huomioimalla ekologiset materiaalivalinnat. Vielä tämä ei tutkimuksen mukaan konkretisoidu ostoksilla, sillä vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoi tutkimuksessa, että ekologisuus tai vähähiilisyys vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä rakennus- ja remontointimateriaaleissa.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, sillä tutkimukseen osallistuneista 37 prosenttia kertoi olevansa samaa tai melkein samaa mieltä ”haluan jatkossa suosia rakennus- ja remonttituotteita, joissa kestävän kehityksen tai vähähiilisyyden tukeminen on keskeistä” -väittämän kanssa.
– Asiakkaat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista ja vähähiilisistä ratkaisuista ja vertailevat tuotteita. Myös valmistajat kehittävät ilmastoystävällisempiä tuotevaihtoehtoja panostamalla esim. tuotannon päästöjen vähentämiseen tai kierrätysraaka-aineisiin, Päiväniemi kertoo.
Asumisen hiilijalanjäljen pienentämiseen voi vaikuttaa valitsemalla mahdollisimman pitkäikäisiä rakennus- ja remontointimateriaaleja, jolloin tuotteiden vaihtoväli on harva eivätkä ne kuormita ympäristöä niin paljon, valitsemalla vähähiilisiä rakennusmateriaaleja, vaihtamalla sähkösopimuksen uusiutuvaan energiaan tai tuottamalla itse energiaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla, vaihtamalla lämmityslähteen ilmalämpöpumppuun tai maalämpöön, jos se on mahdollista sekä parantamalla kodin energiatehokkuutta esimerkiksi lisäeristämällä.
Kysely toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta. Siinä selvitettiin tuhannelta 18–76-vuotiaalta suomalaiselta remonttitarpeista, mielipiteitä remonttitöistä ja rakentamissuunnitelmistaan. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)