Korkea LDL-kolesteroli merkittävä riskitekijä sydän- tai aivoinfarktien uusimisessa
Lähes 40 000 suomalaista saa vuosittain sydän- tai aivoinfarktin, ja yli 40 prosenttia heistä on vaarassa saada uuden infarktin viiden vuoden kuluessa. Amgenin ja viestintätoimisto Kaikun LDL-terveysviestintäkampanja nosti esiin tärkeän viestin riskitekijöiden hallinnan merkityksestä voittaen Vuoden Lääkeinformaatioteko -palkinnon.
Kampanjan myötä valtimotautipotilaat ja heidän läheisensä saivat tietoa LDL-kolesterolitason hallinnan tärkeydestä, sen pitämisestä alle 1,4 mmol/l tavoitetason sekä säännöllisten mittausten ja lääkärikäyntien merkityksestä.
Vuosittain jaettava palkinto luovutetaan voittajille perjantaina 15. marraskuuta Farmasian Päivien yhteydessä.
– Tämä arvostettu tunnustus on meille erityisen merkittävä, ja kannustaa meitä jatkamaan työtämme valtimotautipotilaiden LDL-kolesterolitavoitteen (alle 1,4 mmol/l) tunnettuuden edistämiseksi. Palkinto osoittaa, että työmme on merkityksellistä, kertoo Amgenin Sari Ritamies, tiiminvetäjä (sydän- ja verisuonitaudit) tiedotteessa.
Kampanjan suunnittelussa suurin haaste olikin löytää oikea ja napakka viesti.
– Oikean kohderyhmän löytymisessä etsimme suomalaista dataa sydän- ja aivoinfarktin saaneista henkilöistä ja suunnittelimme viestin tälle kohderyhmälle", hän jatkaa.
– Voittajatyössä oli käytetty luovasti markkinoinnin ja viestinnän keinoja tärkeän asian esiin nostamiseksi. Lopputuloksena oli vaikuttava kokonaisuus, jonka punaisena lankana oli yksi tärkeä luku – 1,4, voittajan valinneen raadin puheenjohtaja, Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kuvaili perusteita kampanjan palkitsemiselle.
Raadin muita jäseniä olivat Senior Partner Lauri Sipilä Pro-Source Oy:stä, tiedetoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä sekä markkinointi- ja viestintäjohtaja Pauli Waroma Lääkärikeskus Aavasta ja Pikkujätistä. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Jaakko Laurila Lääketeollisuus ry:stä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















