Tavallisen hyvä farmari – koeajossa Opel Astra Sports Tourer Hybrid 136
Monille suomalaisille auto on sama, kuin Opel Astra. Suosikkimalli on saanut opelistit pauloihinsa vuosikymmenestä toiseen. Mutta tarpeet tapaavat muuttua, ja Astroista on pitänyt luopua esimerkiksi silloin, kun on tarvinnut tilavampaa ihmisenkuljetinta. Niinpä Opel Astran farmarimallia on odotettu opelistipiireissä kuin kuuta nousevaa. Monien kiemuroiden jäkeen Opel Astra Sports Tourer saapui viimein markkinoille tämän vuoden alussa.
Tarjonta kohtasi kysynnän välittömästi. Astra otti Suomessa ensirekisteröinneissä C-segmentin autoista sijan kaksi, kattaen lähes 20 prosentin markkinaosuuden. Kauppa on käynyt läpi kesän. Elokuussa Astra oli ensirekisteröinneissä Suomessa kaikkien automallien listalla sijalla viisi, ollen farmarien ykkönen.
Farkku-Astraa saa neljällä eri voimalinjalla: bensiinikäyttöisenä, hybridinä, lataushybridinä ja täyssähköisenä. Ratkaisu kattaa varsin monenlaiset autoilutarpeet. Sports Tourerin kantavana ajatuksena on tarjota tilava perheauto suhteellisen nuukalla kulutuksella ja maltilliseen hintaan.
Koeajoon otettiin hybridimalli, jossa itselataava sähkömoottori toimii avustavana ja siten polttoainetta säästävänä elementtinä. Akku ottaa virtaa jarrutusenergian ohella moottorijarrutuksessa, eikä se ainakaan liikaa nyppää kiinni kun nostaa jalan kaasulta.
Sisätilat ovat varsin hyvät. Kuskin penkissä istutaan hieman kaukalomaisesti syvällä, mutta jalkatilaa on etusuunnassa todella reilusti, samoin pääntilaa. Alusta tuntuu hyvältä, mutta itse ajotuntuma jakaa varmasti mielipiteitä. Meno on kuin niillä kuuluisilla näkymättömillä kiskoilla. Joku tykkää, mutta toinen taas pitää tunnottomana. Perheautossa kyse on lähinnä makuasiasta.
Malliston hinnat alkavat reilusta 30 000 eurosta, mitä voi pitää tämän kokoluokan autossa hyvinkin kilpailukykyisenä. Sivuprofiili tuo jossain määrin mieleen jo edesmenneen Toyota Avensiksen, joka oli Suomessa poikkeuksellisen suosittu. Farkku-Astra onkin jollain lailla tämän japanilaisen hengenheimolaisia.
Infotainment-näyttö on toiminnoiltaan suppeahko ja yllättävän pienikokoinen. Ajotiloja on kolme – eco, normal ja sport – mutta näillä tuntuu olevan yllättävän vähän eroa. 1,2-litrainen kone antaa kyllä kaikkensa, mutta sport on ehkä sittenkin hieman liioittelua.
Astra kulkee maantieajossa mukavan tasapainoisesti. Kulmia kohottaa lähinnä automaattinen sallitun ajonopeuden tunnistin, joka on moottoritiellä sitä mieltä, että sataakahtakymppiä pitäisi paahtaa, vaikka ohi on vilahtanut jo parikin talvinopeutta osoittava liikennemerkki. Sama toistuu muidenkin nopeuksien kohdalla. Pihalta tielle kääntyessä näyttö ilmoittaa sallitun nopeuden ilman ensimmäistäkään liikennemerkkiä.
Jää mietityttämään, mistä ajotietokone tämän datan louhii, kun autossa ei ole navigaatiojärjestelmääkään.
Tavaratilaakin on oikein hyvin, joten viisihenkinen perhe matkustaisi Astralla mukavasti – vaikka koirankin kera.
Opel Astra Sports Tourer on juuri sitä, miltä se näyttääkin, eli kohtuuhintainen ja taloudellinen perheauto. Varmasti juuri sitä, mitä opelistit osasivat odottaakin.
Ominaisuudet
• Malli: Hybrid 136
• Iskutilavuus (cm³): 1 199
• Teho: 136 hv
• Vääntö: 230 Nm
• 0–100 km/h: 9,0 s
• Huiput: 210 km/h
• Kulutus (WLTP): 4,7 l / 100 km
• CO² (WLTP): 106 g/km
• Hinta: alk. 35 200 €
Teemu P. Peltola















