EVA: Suomalaisten enemmistö hyväksyy verotietojensa julkisuuden, mutta veropäivän mediakarnevaali koetaan turhaksi
Enemmistö suomalaisista hyväksyy henkilökohtaisten verotietojensa julkisuuden, mutta puolet kokee vuosittaisen verotietojen julkaisemisen turhana mediakarnevaalina, selviää EVA:n syksyn arvo ja asennetutkimuksesta.
Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan 62 prosenttia suomalaisista ei haittaa henkilökohtaisten verotietojensa julkisuus. Reilu neljännes (28 %) vuorostaan sanoo, että heitä haittaa verotietojensa julkisuus.
Reilu puolet (52 %) suomalaisista arvioi, että vuosittainen verotietojen julkistaminen on tarpeeton mediakarnevaali, joka ruokkii lähinnä kansalaisten tirkistelynhalua. Silti yhtä suuri osuus (52 %) väestöstä näkee verotietojen julkisuuden tärkeänä yhteiskunnallisen läpinäkyvyyden kannalta.
– Monet suomalaiset pitävät tärkeänä, että suomalaisten veroista ja tuloista on tarvittaessa saatavilla tietoa, mutta kokevat uutisoinnin julkisuuden henkilöiden ja yrityskauppamiljonäärien tuloista liiallisena. Ymmärrettävistä syistä verotietojen julkisuuteen suhtautuvat kriittisimmin ne, joiden nimi todennäköisimmin löytyy lehdestä: yrittäjät ja johtavassa asemassa olevat, tulkitsee tulosanalyysin kirjoittanut EVA:n johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää tiedotteessa.
Verotietojen julkisuuden hyväksyntä vaihtelee puoluekannan mukaan. Liike Nytin, kristillisdemokraattien, kokoomuksen ja perussuomalaisten äänestäjät kokevat verotietojen julkisuuden muita yleisemmin liian laajana ja vuosittaisen veropäivän mediakarnevaalina. Vasemmistopuolueiden ja vihreiden kannattajat puolestaan korostavat verotietojen julkisuuden merkitystä läpinäkyvyyden kannalta.
Tulokset perustuvat 2 018 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 8.–21. lokakuuta. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä (pois lukien Ahvenanmaa). Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelissa, josta tutkimusotos on muodostettu ositetulla satunnaisotannalla. Aineisto on painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen analyysin ja tulosgrafiikan on tehnyt Pentti Kiljunen (Yhdyskuntatutkimus Oy).
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)