Raisio Oyj:n liikevaihto kasvoi mutta tulos putosi kolmannella kvartaalilla
Raisio Oyj:n liikevaihto oli heinä–syyskuussa 59,1 (56,1) miljoonaa euroa, jossa on kasvua 5,4 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 9,0 (9,9) miljoonaa euroa, mikä on 15,2 (17,6) prosenttia liikevaihdosta.
Käyttökate oli 8,1 (9,6) miljoonaa euroa, mikä on 13,7 (17,0) prosenttia liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos oli 6,5 (7,4) miljoonaa euroa, mikä on 11,1 (13,1) prosenttia liikevaihdosta.
Liiketulos oli 5,7 (7,0) miljoonaa euroa, mikä on 9,6 (12,5) prosenttia liikevaihdosta. Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 15,9 (15,0) miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake. Osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,04) euroa/osake.
Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,3 (0,1) miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen ja 0,6 ( 0,2) miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,7 miljoonan euron varaukset taannehtivista viranomaismaksuista.
Konsernin liikevaihto oli tammi–syyskuussa 172,0 (165,3) miljoonaa euroa, kasvua 4,0 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 25,7 (24,8) miljoonaa euroa, mikä on 14,9 (15,0) prosenttia liikevaihdosta.
Käyttökate oli 23,4 (23,5) miljoonaa euroa, mikä on 13,6 (14,2) prosenttia liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos oli 18,2 (17,3) miljoonaa euroa, mikä on 10,6 (10,4) prosenttia liikevaihdosta.
Liiketulos oli 16,0 (16,0) miljoonaa euroa, mikä on 9,3 (9,7) prosenttia liikevaihdosta. Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 32,1 (28,0) miljoonaa euroa.
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 10,0 (8,7) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 8,8 (8,1) prosenttia. Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,10 (0,09) euroa/osake.
Osakekohtainen tulos oli 0,09 (0,09) euroa/osake.
Käyttökate ja liiketulos sisältävät 1,4 (0,6) miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen ja 0,8 (0,6) miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja.
Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,7 miljoonan euron varaukset taannehtivista viranomaismaksuista.
– Kolmannella vuosineljänneksellä liiketoimintaympäristö pysyi hyvin toisen vuosineljänneksen kaltaisena. Hitaasti laskevasta inflaatiosta ja talouden epävarmuudesta johtuen hinta korostuu edelleen kuluttajien valintakriteereissä, mutta kuluttajakäyttäytymisessä on edelleen nähtävissä merkkejä myös vastuullisuuden, helppouden ja hyvinvoinnin orastavasta paluusta. Korkojen lasku ja parantuva ostovoima luovat mahdollisuuksia tämän kehityksen voimistumiseen, arvioi toimitusjohtaja Pasi Flinkman tiedotteessa.
– Maantieteellisten alueiden välillä on eroja, paitsi kuluttajien, myös kaupan käyttäytymisessä. Siinä missä pohjoismaiset vähittäiskauppiaat pyrkivät palvelemaan hintatietoisten kuluttajien lisäksi yhä enemmän myös muita tarpeita, esimerkiksi useimmat englantilaiset ja puolalaiset kauppaketjut kilpailevat yhä vahvasti vain hinnalla. Me emme tuudittaudu ulkoisen toimintaympäristön elpymisen varaan, vaan haemme itse aktiivisesti kasvua ja tehokkuuden parannuksia ulkoisen maailman muutoksista riippumatta. Strategiatyömme etenee aikataulussa ja esittelemme päivitetyn strategiamme vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.
Flinkmanin mukaan Raision tuotteilla on vakaa perusta, joka kehittyy positiivisesti.
– Kasvumme on pysynyt tasaisen vahvana ja jatkunut volyymivetoisesti myös kolmannella vuosineljänneksellä. Vahvat markkina-asemat ja brändit päämarkkinoillamme vähentävät altistumistamme epäterveelle hintakilpailulle. Samaan aikaan markkinatilanne kuitenkin hidastaa uudemmille markkinoille etabloitumista, kun kuluttajien halu kokeilla uusia tuotteita on laskenut.
Neljänneksen vertailukelpoista liiketulosta rasittavat myös taannehtivista viranomaismaksuista tehdyt varaukset.
– Aamupuurot, välipalat sekä sydänterveys maistuvat läpi vuoden. Tuotteistomme kysyntä onkin melko vakaata läpi vuoden, emmekä ole usean muun elintarvikeyhtiön tapaan sesonkiriippuvaisia. Siitä johtuen elintarvikealalle muuten tyypillinen joulusesonki ei aiheuta meille joulustressiä.
Ensi vuonna Elovena täyttää sata vuotta ja Benecol 30 vuotta.
Raisio ohjeistaa tilikauden 2024 vertailukelpoisen liiketuloksen olevan vuoden 2023 tasolla tai kasvavan hieman. Raision vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2023 oli 22,7 miljoonaa euroa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)