Viking Linen terminaalista tulee kulttuurin tyyssija
Linnanniemi ja satama-alue mullistuvat kuluvan vuosikymmenen aikana. Laivamatkustusta varten rakennetaan uusi yhteisterminaali Ferry Terminal. Junaraide siirretään kulkemaan Pahaniemen kautta. Viking Linen asvalttikentälle nousee uusi Historian ja tulevaisuuden museo ja linnan edusta muuttuu puistoksi. Linnanniemestä on tulossa Turun ensimmäinen taidekaupunginosa ja sille ollaan palkkaamassa taidekoordinaattoria.
Ferry Terminal, jonka rakentaminen alkaa ensi vuonna, on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2027. Tallink siirtyisi sinne heti ja sen terminaali puretaan. Tallinkin (Siljan) terminaalin edustalle rakennetaan Viking Linen uusi laituri, joten Viking Line siirtyy yhteisterminaaliin vasta vuonna 2028.
Viking Linen terminaalia ei aiota purkaa. Casper Yleniuksen arkkitehtuurin diplomityössä sinne visioitiin kylpylää, ravintolaa ja saaristosataman terminaalia.
– Viking Linen terminaali pyritään säilyttämään, kertoi keskustan kehittämisen kärkihankkeen hankepäällikkö Mervi Lehto Martinrantaseuran järjestämässä yleisötilaisuudessa.
– Se on valtavan iso rakennus. Siinä on tosi paljon käyttöpotentiaalia.
Terminaalia kaavaillaan muun muassa taiteen ja kulttuurin käyttöön. Avaukseksi on suunniteltu Reclaim the Land -festivaalia, jolla Viking Lineltä vapautuva asvalttikenttä ”vallataan” kulttuurille. Terminaalia kaavaillaan myös Turun 800-vuotisjuhlien yhdeksi tapahtumapaikaksi vuonna 2029.
Historian ja tulevaisuuden museon arkkitehtuurikilpailu ratkaistaan kesän aikana. Linnanpuiston maisema-arkkitehtuurikilpailu käynnistyy syksyllä.
Raiteen siirtämisestä käydään parhaillaan neuvotteluja Väyläviraston kanssa. Tavoitteena on, että junarata kulkisi pohjoisesta Pahaniemen kautta, kun yhteisterminaali otetaan käyttöön.
– Keskustelut ovat sujuneet hyvin mutta rahasta pitää vielä sopia, luonnehtii Lehto.
Sataman kärjessä on lisäksi vapaa tontti jollekin vetovoimakohteelle. Sitä ei ole vielä korvamerkitty mihinkään tarkoitukseen.
Lasse Virtanen