Ruuhkateiden herrasmies – koeajossa Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Business AMG
Maailman vanhin yhä autovalmistaja Mercedes-Benz on sähköistänyt mallistoaan varsin kokonaisvaltaisesti. Täyssähköisiä mersuja löytyy jo kompakteista A-sarjalaisista (EQA) prameisiin E-sarjan edustusautoihin (EQE) asti. Ensimmäinen täyssähköinen johtotähti oli muutama vuosi sitten esitelty EQC, joka on luokiteltu crossover-SUV:iksi.
Koeajoon valikoitui Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Business AMG -malli, joka on kahdesta tarjolla olevasta C-sarjalaisesta hieman kalliimpi. Hinnoittelu alkaa 81 500 eurosta, mikä nostaa sen selvästi keskimääräistä hintavammaksi sähköautoksi. Mutta millaisen auton turkulaisen lähiöyksiön hinnalla sitten saa?
Ainakin EQC lupaa olevansa sisätilojen ilmeen osalta “avantgardistisen sähköinen”. Kojelauta on suunniteltu kuljettajaa joka puolelta ympäröiväksi. Sähköistä tunnelmaa saa luotua takapenkin tunnelmavalojen värejä säätämällä ja audiovisuaalista maailmaa tuunaamalla.
Auton saa tietysti kytkettyä älylaitteisiinsa valmistajan Me-applikaation kautta, jolla voi ohjelmoida auton sulattamaan aamulla jään tuulilasista ja poistamaan huurteen taustapeilistä.
EQC:ssä on ihailtava valikoima erilaisia ajamista helpottavia ja liikenneturvallisuutta parantavia toimintoja. Ne myös toimivat sulavasti ja saman tien ilman valikkojen räpläämistä. Kun hidastusenergian talteenoton säätää suurimmalle, voi autolla ajaa helposti ilman jarrupolkimeen koskemista.
Ruuhka-ajoon mukautettu vakionopeudensäädin toimii erityisen sujuvasti, ja koeajolla tulee ajettua iltapäivän ruuhkassa pitkät pätkät niin, että ohitukset ja jonossa ajamiset onnistuvat ilman että tarvitsee koskea mihinkään muuhun kuin vakionopeudensäätimen kytkimeen. Auto osaa sovittaa nopeuden äkillisestikin muuttuvassa liikenneympäristössä.
Tehoja autossa on varsin riittävästi, eli reilut 400 hevosvoimaa. Vääntöä on peräti 760 Nm ja vetokoukun saa lisävarusteena. Autolla saa vetää enintään 1 800 kilogramman jarrullista perävaunua. Sähkönkulutus pyörii valmistajan mukaan 22–25 kilowattitunnin paikkeilla per sata kilometriä, ja koeajon aikana taittui toistasataa kilometriä kaupunkimaisemissa reilusti alle 25 kWh:n kulutuksen. Ajotietokone ilmoittaa taloudellisesta ajotaidosta hauskasti kertomalla, montako lisäajokilometriä on ajotavalla “tienattu”.
Toimintamatkaksi valmistaja lupaa 374–417 kilometriä, mikä herättää hieman kysymyksiä sen suhteen, mikä on todellinen toimintamatka talvipakkasilla. Jos markkinoilta hakee verrokkiautoa, niin esimerkiksi Ford Mustang Mach-E GT liikkuu samassa hintaluokassa ja on ulkoisestikin samantyyppinen. Tehoa, vääntöä ja kantamaa siinä on selvästi enemmän, mutta ei sähköautoja voi pelkkien tehojen ja kantaman perusteella jonoon laittaa. Eroa ajettavuudessakin on melkoisesti.
Ominaisuudet
• Malli: EQC 400 4Matic Business AMG
• Akun nettokapasiteetti: 80 kWh
• Tehot: 408 hv
• Vääntö: 760 Nm
• 0–100 km/h: 5,1 s
• Huiput: 180 km/h
• Kulutus (WLTP): 22,3–25,0 kWh/100 km
• Toimintamatka: 374–417 km
• Hinta: alk.: 81 500 €
Teemu P. Peltola