Joka kymmenes korvannut sähköpotkulaudalla kokonaan auton
Voin tuoreen käyttäjäkyselyn mukaan yli kolmasosa (36 %) yhtiön eurooppalaisista asiakkaista kertoo, että on vähentänyt auton käyttöä merkittävästi tai luopuneensa siitä kokonaan. Vanhemmista ikäryhmistä – yli 45-vuotiaista – lähes puolet sanoo vähentäneensä auton käyttöä löydettyään mikroliikkuvuuspalvelut. 55 prosenttia kyselyyn vastanneista liki 10 000 käyttäjästä sanoo, että yhdistää sähköpotkulaudan käytön joukkoliikenteeseen, kun vastaava luku viime vuonna oli 47 prosenttia. Tänään vietetään kansainvälistä mikroliikkuvuuden päivää (25. elokuuta), ja samalla Voi juhlii 4-vuotissyntymäpäiviään.
Voi Technologyn tuoreen kyselyn mukaan yhä useammat kaupunkilaiset yhdistävät mikroliikkuvuuden joukkoliikenteeseen ja jättävät autonsa kotiin. Euroopan johtavan mikromobiliteettiyrityksen vuotuiseen käyttäjätutkimukseen vastasi 10 000 sähköpotkulautailijaa eri puolilta Eurooppaa, myös Suomessa. Kyselyn mukaan 36 prosenttia sähköpotkulaudan käyttäjistä on luopunut autonsa käytöstä kokonaan tai vähentänyt autoilua radikaalisti löydettyään mikroliikkuvuuspalvelut.
– Tulokset osoittavat, että mikroliikkuvuuspalveluilla voi olla aiemmin luultua suurempi vaikutus auton käyttöön. Yhä useammat ajattelevat, että sähköpotkulaudat yhdistettynä joukkoliikenteeseen ovat varteenotettava vaihtoehto autoille. Koemmekin tärkeäksi tutkia, kuinka mikromobiliteettipalvelujen olemassaolo vaikuttaa ihmisten auton käyttöön pitkällä tähtäimellä, Voin operatiivinen johtaja Max Thelen kertoo.
Suomessa Voin kyselyyn vastasi yli 1 100 asiakasta. Suomalaisista vastaajista 12 prosenttia kertoo, että on korvannut kaupunkien keskustoissa sähköpotkulaudalla kokonaan auton käytön. 23 prosenttia sanoo, että käyttää keskustoissa autoa merkittävästi aiempaa vähemmän ja 25 prosenttia jossain määrin aiempaa vähemmän.
Torstaina vietetään kansainvälistä mikroliikkuvuuden päivää (25. elokuuta), jolloin Voi täyttää neljä vuotta.
– Mikroliikkuvuuspalvelujen käyttö Suomessa on jälleen tänä vuonna lisääntynyt merkittävästi. Esimerkiksi viime viikolla Voi teki historiaa, kun teimme Suomen tähän asti parhaan tuloksen liikevaihdossa, Thelen kertoo.
Voi saavutti uuden virstanpylvään Suomessa kesäkuun lopulla: yhtiön sähköpotkulaudoilla on tehty Suomessa jo yli kymmenen miljoonaa matkaa toiminnan aloittamisesta lähtien.
Kun sähköpotkulautojen ja -pyörien yhteiset liikkuvuuspalvelut ovat laajentuneet ympäri Eurooppaa, ihmiset ovat löytäneet enemmän tapoja käyttää sähköpotkulautoja ja sisällyttää niitä arkirutiineihinsa.
– Yksi seuraus on ollut, että sähköpotkulautoja huvikseen – tai elämyksenä – käyttävien ihmisten määrä on laskenut. Viime vuonna yli 40 prosenttia eurooppalaisista käyttäjistä sanoi, että yksi sähköpotkulaudalla ajamisen päätarkoituksista oli hauskanpito ilman erityistä määränpäätä. Nyt näin vastaa enää vain 30 prosenttia käyttäjistä, Thelen kertoo.
Yhä useammat käyttäjät ajavat sähköpotkulaudalla sosiaalisiin tapahtumiin (59 %) tai hyödyntävät niitä työ- tai koulumatkoihin (48 %). Tämä osoittaa, että mikroliikkuvuuden tullessa tutummaksi ihmiset ottavat sen mukaan säännöllisille reiteille ja yhdistävät sitä yhdessä joukkoliikenteen kanssa.
– Noin 25 prosenttia asiakkaistamme käyttää matkoillaan yksinomaan sähköpotkulautoja ja 55 prosenttia sanoo tyypillisesti yhdistävänsä sähköpotkulautailun joukkoliikenteeseen. Tässä on merkittävää nousua, sillä vastaava luku viime vuonna oli 47 prosenttia. Mikroliikkuvuus auttaakin ratkaisemaan eurooppalaisten kaupunkien joukkoliikenteessä ensimmäisen tai viimeisen kilometrin haasteen, Thelen toteaa.
Suomessa suosituimmat matkan aloitus- ja päättämispaikat ovat olleet jo pitkään joukkoliikenteen solmukohdat.
Kaikenikäiset ajajat ovat ottaneet sähköpotkulaudat omakseen Euroopassa. Lähes puolet yli 45-vuotiaista vastaajista kertoo, että on vähentänyt auton käyttöä merkittävästi löydettyään sähköpotkulaudat. Vanhempien ikäryhmien sitoutuminen sähköpotkulautojen käyttäjiksi osoittaa, että mikroliikkuvuus sopii kaiken ikäisille ja antaa ihmisille valinnanvaraa niihin tilanteisiin, joissa he olisivat aiemmin valinneet auton.
– Kyselystä käy ilmi, että sähköpotkulaudan käyttö vähentää autojen käyttöä erityisesti lähiöissä, joihin matka julkisilla kestää puoli tuntia. Suomessa 79 prosenttia asiakkaistamme on vähentänyt autonsa käyttöä sähköpotkulautojen ansiosta, Thelen kertoo.
– Mikroliikkuvuuspalvelut voivat vähentää osaltaan ilmansaasteita ja tehdä kaupungeistamme viihtyisämpiä asuinpaikkoja. On kuitenkin selvää, että nuori ala kaipaa myös säätelyä. Kokemuksemme mukaan laatuun perustuvalla kilpailutuksella ja rajaamalla operaattorien määrää voidaan yhdistää parhaimmalla tavalla sekä palvelua kehittävä markkina että turvallinen ja viihtyisä liikkuminen.
Kysely lähetettiin sähköpostitse Voi-käyttäjille. Kysely toteutettiin heinäkuussa kaikissa 11 maassa, joissa Voi toimii. Kyselyyn vastasi 9 898 henkilöä. Suomesta vastaajia oli 1 133.
Vuonna 2018 perustettu Voi on ruotsalainen urbaaniin liikkumiseen erikoistunut yritys, joka tarjoaa sähköpotkulautojen vuokrauspalvelua yhteistyössä kaupunkien ja paikallisten yhteisöjen kanssa. Voi toimii yli 80 kaupungissa 11 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tukholmassa. Yritys työllistää noin tuhat henkilöä. Voin sähköpotkulaudoilla on ollut tähän mennessä jo kuusi miljoonaa käyttäjää ja ajoja on tehty 100 miljoonaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















