Prameammin sähköllä – koeajossa Polestar 2 Long Range Single Motor
Perinteiset autonvalmistajat ovat takavuosina intoutuneet luomaan kokonaan uusia automerkkejä. Viimeisimpänä näin teki Volvo, joka osti Polestarin STCC-rata-autotallin vuonna 2015 ja alkoi valmistaa samannimisiä hybridi- ja sähköautoja vuonna 2017. Täyssähköiset Polestarit saapuivat Suomen markkinoille vuoden 2021 loppupuolella.
Polestar 2:ta voisi lähinnä verrata Tesla Model 3:een. Autojen ulkonäössä on paljon samaa, samoin kuin suorituskyvyssä ja hinnassa. Kumpikin auto on tilattavissa ainoastaan nettikaupasta, eikä listahinnoista tingitä. Vanhan koulukunnan renkaanpotkijoilla ei ole tässä pelissä mitään sijaa.
Polestarin suurimpana etuna Teslaan nähden on olemassaoleva ja toimiva huoltoverkosto. Polestarin huolloista vastaa Volvojakin huoltava Keskusautohalli Oy.
Koeajoon saatiin tällä kertaa Polestarin ”vaatimattomampi” yksimoottorinen ja etuvetoinen versio. Hävettävää ei ole silläkään, sillä se asettuu 231 hevosvoimallaan, 330 Nm:n väännöllään ja reilulla 7 sekunnin nollasta sataan kiihtyvyydellään samoihin esimerkiksi Volkswagen ID.4:n kanssa. Mutta herraskaisempi tunnelma Polestarin ratissa on, ainakin ”kansanautoon” verattuna.
Viimeisteltyä vaivattomuutta on tarjolla alusta asti. Polestar 2:n ovi aukeaa automaattisesti kahvasta tarttuessa, eikä avameen tarvitse muutoinkaan koskea. Autossa ei ole edes starttinappulaa, sillä kuljetin käynnistyy automaattisesti kuskin istahdettua penkille. Muhkea istuin luo jopa lepotuolimaista vaikutelmaa.
Yksimoottorisella mallilla ei urheiluauton tunnelmaan pääse, mutta sehän ei ole tarkoituskaan. Voimaa ja vääntöä on Suomen tieliikenteeseen enemmän kuin tarpeeksi. Huippunopeus on rajoitettu monen muun täyssähköauton tavoin 160 kilometriin tunnissa.
Päivän ajokeliksi osuu hieman loskainen torstai, joka on uurtanut kaistoille syviä ja liukkaita kouruja. Polestarin tekniikka osaa huomioida tämän hienosti ja liikennevaloista lähtiessä voi aika huoletta painaa kaasua. Auto on nopeasti ja turvallisesti risteyksen toisella puolella siinä vaiheessa, kun viereisen kaistan luistonestottomat kinnerit vielä roiskivat paikallaan loskaa pyöräkoteloihin.
Alusta tuntuu pehmeältä ja ajorupeamassa on ylellisyyden tuntua. Etuvetoisen mallin hinnasto alkaa 50 000 euron paikkeilta, mutta lisävarusteisiin on syytä varata vielä useampi tuhat euroa, etenkin Suomen olosuhteissa.
Ominaisuudet
• Malli: Long Range Single Motor
• Akun nettokapasiteetti : 75 kWh
• Tehot: 231 hv
• Vääntö: 330 Nm
• 0–100 km/h: 7,4 s
• Huiput: 160 km/h
• Kulutus (yhdistetty): 17,1 kWh/100 km
• Toimintamatka (WLTP): 540 km
• Hinta: alk.: 49 900 €
Teemu P. Peltola