Kysely: Suomalainen suosii kotimaista jäätelöä
Tuore valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että suomalaisia kiinnostaa nyt jäätelön kotimaisuus enemmän kuin koskaan. Myös raaka-aineiden alkuperä on tärkeä asia. Lisäksi pakkausmateriaalin vastuullisuudella on yhä useammalle merkitystä.
Tuotteen alkuperämaa on suomalaisille nyt merkittävä jäätelön valintakriteeri. Lähes kahdeksan kymmenestä jäätelön ystävästä (79 %) on hyvin kiinnostunut siitä, että jäätelö on valmistettu Suomessa. Tiedot selviävät Froneri Finlandin tammikuun alussa teettämästä valtakunnallisesta kyselytutkimuksesta. Kuluttajia pyydettiin kyselytutkimuksessa mainitsemaan tärkeimpiä kriteereitä, jotka vaikuttavat jäätelön valintaan.
– Jäätelön kotimaisuus on nyt ajankohtaisempi asia kuin koskaan. Tästä kertoo se, että maidon ja kerman kotimainen alkuperä sekä kotimainen valmistus ovat teettämämme kyselyn mukaan ylivoimaisesti tärkeimpiä valintakriteereitä jäätelöä ostettaessa, Froneri Finlandin markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo.
Kyselyn mukaan suomalaisille jäätelön ystäville on hyvin tärkeää, että tuote on valmistettu suomalaisesta maidosta tai kermasta. Tämän ominaisuuden kiinnostavuus on kasvanut 82 prosenttiin verrattuna vuonna 2020 toteutettuun vastaavaan tutkimukseen, jossa osuus oli 73 prosenttia.
Myös ympäristövastuuseen liittyvät asiat nousivat kyselyvastauksissa vahvasti esille. Yli puolet vastaajista piti erittäin kiinnostavana tai kiinnostavana sitä, että jäätelöpakkaus on kierrätettävää muovia, että pakkaus on muoviton tai muovi on kasvipohjaista.
Kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kaikki jäätelöön liittyvät väittämät ovat entistä kiinnostavampia. Useampi kuin kuusi kymmenestä vastaajasta (67 %) on paljon tai erittäin paljon kiinnostunut merkinnöistä, jotka kertovat luonnon mauista ja väreistä jäätelöissä.
Froneri Finland Oy kartoitti suomalaisten näkemyksiä jäätelöstä valtakunnallisella kyselytutkimuksella tammikuussa. Sähköiseen kyselyyn vastasi 300 henkilöä, jotka ovat 16–64-vuotiaita ja syövät jäätelöitä. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 5,7 prosenttia. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Cambri.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















