Kysely: Kiinteä yhteys Tukholmaan saa yrityselämältä runsaasti kannatusta
Tuore raportti (Nordic Capitals Railway) Helsinki−Turku−Tukholma−Oslo-rautatieyhteydestä sekä joululahjarahana valtion budjetista Väylävirastolle tullut 250 000 euroa Helsinki−Turku−Tukholma-välin kiinteän yhteyden selvitykseen herättivät Varsinais-Suomen elinkeinoelämän piirissä ajatuksia heti tuoreeltaan. Enemmistö Turun kauppakamarin kyselyyn vastanneista yritysjohdon edustajista antaa hankkeelle tukensa.
Turun kauppakamarin jäsenilleen viikonloppuna (12.–14.12.) toteuttamassa kyselyssä ajatus Pohjolaa yhdistävästä kiinteästä raide- ja tunneliyhteydestä saa suurimmalta osalta hyvän vastaanoton. Kyselyyn vastasi 74 yritysjohdon edustajaa maakunnasta.
Yrityksiltä kysyttiin, millainen merkitys mahdollisella kiinteällä yhteydellä Turusta Tukholmaan on mielestäsi Varsinais-Suomen yrityselämälle? Lisäksi vastaajat saivat arvioida vapaasti suunnitelmia avoimessa kohdassa.
– Vastauksissa korostuu myönteinen suhtautuminen. Kiinteä yhteys pääkaupunkien välillä ja Turun keskeinen sijoittuminen siihen olisi mullistaja, ’game changer’ Suomen taloudelle ja huoltovarmuudelle. Melkein joka toinen yritysjohtaja nosti kyselyssä hankkeen seudulle tuomat hyödyt asteikolla 1–10 täyteen kymppiin ja näkevät tässä tarpeellisen piristysruiskeen seudulle. Toki luonnollisesti myös kriittisiä mielipiteitä hanketta kohtaan esitettiin, sillä vastaajajoukko koostuu monen eri toimialan ja kokoluokan yrityksistä, sanoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo tiedotteessa.
Tiivistetysti vastauksissa arvioidaan kiinteän yhteyden nostavan Turun osaksi Tukholman talousaluetta, jonka tuoma kasvu- ja investointipotentiaali on merkittävä. Vastauksissa huomioidaan myös huoltovarmuuden ja turvallisuuden parannus. Matkailun ja työvoiman liikkuvuuden lisääntyminen tuo mukanakaan yritysten näkökulmasta merkittäviä ja moninaisia hyötyjä seudulle. Kriittiset vastaajat puolestaan epäilevät kustannusten olevan turhan suuria. Vastauksissa pelätään nykyisten yhteyksien mahdollista heikentymistä ja myös ympäristöriskit nostetaan esille.
– Kiinteä yhteys on tärkeä, ei vain Turulle ja Varsinais-Suomelle, vaan koko Suomelle. Se yhdistäisi meidät tehokkaasti Ruotsin talousalueeseen, ja tällä olisi Suomen taloudelle ja liike-elämälle ennen näkemättömät vaikutukset. Mitä nopeammin tämä tapahtuu, sitä parempi Suomen taloudelle, toteaa Bau-Met Oy:n toimitusjohtaja Marko Eklund.
Yritys on kotimainen betoni- ja rakennusteollisuuden kone- ja palvelutoimittaja.
– Kiinteä yhteys lisäisi työssäkäyntialueen Tukholman seudulle asti, millä puolestaan olisi valtava vaikutus asiakasyrityksiin ja myös koko eteläiselle Suomelle. Lisäksi hanke parantaisi huoltovarmuutta luomalla kiinteän yhteyden länteen ja Eurooppaan. Tällä on valtava merkitys sekä koti- että etenkin ulkomaisten sijoittajien laskelmissa sen suhteen, onko Suomi ylipäätään potentiaalinen markkina investoida. Tällä hetkellä on tiedossa, että esimerkiksi ulkomaiset kiinteistösijoittajat eivät sijoita enää Baltiaan poliittisen riskin takia. Kiinteä yhteys nimenomaan Tukholmaan vähentäisi tätä riskiä kaikissa sijoituksissa, arvioi Suomen Vero- ja Lakipalvelut Oy:n veroasiantuntija Valpuri Kulovaara.
– Suunnitellulla kiinteällä yhteydellä on useita positiivisia vaikutuksia, ja se vaikuttaisi positiivisesti talouden kehitykseen ja huoltovarmuuteen. Tanskan ja Ruotsin välinen silta on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten yhteys vaikutti nopeasti talouskehitykseen kummassakin maassa, sanoo Freja Transport & Logistics Oy:n toimitusjohtaja Matti Urmas.
Nordic Capitals Railway -hanke yhdistäisi Helsingin, Tukholman ja Oslon metropolialueet, joissa asuu yhteensä yli seitsemän miljoonaa ihmistä ja joiden yhteenlaskettu BKT on yli 450 miljardia euroa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















