Nollalinjan puhelumäärä laski ensimmäistä kertaa viime vuonna, myös turvakotien asiakasmäärä laski
Lähisuhdeväkivaltaan apua tarjoavan Nollalinjan vuotuinen puhelumäärä laski ensimmäistä kertaa viime vuonna. Nollalinjalle saapui viime vuonna 17 427 puhelua. Tämä on noin kymmenen prosenttia vähemmän puheluita kuin vuonna 2020.
Kuukausittainen puhelumäärä oli vuonna 2021 tasaisempi kuin aikaisempina vuosina. Kuukaudessa Nollalinjalle soitettiin keskimäärin 1 450 puhelua. Tämä tarkoittaa noin 47 puhelua päivässä. Puheluista noin kahteen kolmesta pystyttiin vastaamaan. Tämä tarkoittaa, että keskustelulinjojen ollessa varattuna, soittaja ei ole odottanut, että linja olisi vapautunut ja hänen soittoyritykseensä olisi näin kyetty vastaamaan.
Nollalinja avasi chat-palvelun auttavan puhelimen rinnalle viime keväänä. Chatin avaamisen jälkeen keskusteluja käytiin yhteensä 700 vuonna 2021. Chatin kautta apua voi hakea, vaikka samassa tilassa olisi muita ihmisiä. Vanhempi voi näin keskustella päivystäjän kanssa esimeriksi lasten päiväunien aikana.
Setlementti Tampereen Nollalinja-yksikön yksikönpäällikkö Päivi Sinkkosen mukaan chat-keskustelut eroavat puhelujen välityksellä tehtävästä auttamistyöstä.
– Ensikokemusten perusteella keskustelut chatissä voivat kestää muutamista minuuteista jopa pariin tuntiin. Osa ihmisistä ottaa yhteyttä ensin chatin kautta ja keskusteltuaan siellä rohkaistuu soittamaan Nollalinjalle. Toisille on helpompaa ilmaista itseään kirjoittamalla vaikeasta asiasta, Sinkkonen kertoo.
Vaikka Nollalinjan puhelinpalvelu on ensisijainen auttamismuoto, chatin kautta kynnys hakea apua on entistä matalampi. Auttavan puhelimen kautta apua saa ympäri vuorokauden. Chat puolestaan palvelee arkisin kello 9–15.
– Apua tarvitsevat ovat löytäneet Nollalinjan chat-palvelun, vaikka sitä ei ole varsinaisesti markkinoitu. Chatin käyttö alkoi ensin kokeiluna, mutta jatkamme palvelua ehdottomasti myös vuonna 2022”, toteaa Nollalinjasta vastaava erityisasiantuntija Elisa Niklander THL:stä.
Vuonna 2021 turvakodeissa oli ennakkotietojen mukaan 4 842 asiakasta. Asumispäiviä turvakodeissa kertyi yhteensä 81 951. Turvakotien asiakasmäärässä laski hieman edellisen vuoden tapaan.
– Koronatilanne vaikuttaa turvakotien asiakasmääriin. Asiakasmäärä laski viime vuonna kahdeksan prosenttia. Edeltävänä vuonna laskua oli kaksi prosenttia, toteaa THL:n turvakotipalveluista vastaava kehittämispäällikkö Joonas Peltonen.
Ennen koronapandemiaa asiakasmäärä on kasvanut jatkuvasti vuodesta 2015 lähtien, kun turvakotipalvelun järjestämisvastuu siirtyi THL:lle turvakotilain myötä. Turvakodeista muodostuva turvakotiverkosto pysyi pandemiasta huolimatta hyvin toimintakykyisenä koko vuoden 2021.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)