Vanhassa farkku parempi – koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Active
Automalleja tulee ja menee, mutta Toyota Corolla on ja pysyy. Tätä maailmanhistorian myydyintä automallia on valmistettu jo pitkälti yli 40 miljoonaa yksilöä, eikä enemmistö nykyisten Corollojen kasaajista ollut edes syntynyt, kun ensimmäinen Corolla rullasi tehtaan päädystä ulos vuonna 1966. Pari vuotta sitten esiteltiin Corollan 12:s sukupolvi, jonka myötä mallistoon palasi farmari, aiemmin Auris-mallistossa olleella nimellä Touring Sports.
Koeajetussa farmarimallissa on moottorina kaksilitrainen bensahybridi, joka kampeaa käyttöön yli 180 hevosvoimaa. Joskus takavuosina Corolla oli tavisauton maineessa ja varsinkin ohjaamot olivat tyylikkäitä lähinnä lakonisella tavalla. Menestys on nostanut tasoa merkittävästi. Tämän päivän Corolla on ohjaamostakin käsin varsin näyttävä peli ja hinnaltaan perheautojen keskiluokkaa.
Malliltaan Touring Sports on matala ja virtaviivainen, mikä tuntuu ohjaamossa pääntilan puutteena. Pää ottaa pitkäselkäisellä kattoon kiinni, vaikka penkki on alimmassa asennossa. Autoa pitäisi kuitenkin pystyä ajamaan myös muuten kuin aivan takakenoisessa lepoasennossa. Mutta tietysti jokainen hankkii omien mittojensa mukaisen auton.
Tiellä huomio kohdistuu oitis tuulilasin alakulman HUD-näyttöön, joka on toteutettu japanilaisen kompaktisti. Pieneen tilaan on puristettu olennaisimmat kuvaajat: ajonopeus, vallitseva nopeusrajoitus sekä polttoaineenkulutuksen taso, jonka vastapuolella on hybridijärjestelmän aktivoitumis- ja lataustiedot. Kokonaisuuden täydentää pieni kompassi.
Kojelaudan keskellä on suuri kosketusnäyttö, joka on selkeä ja helppokäyttöinen.
Farmarimallien suosio oli vuosikausia alamaissa, SUV:ien viedessä niiltä markkinoita. Nyt kun melkein jokainen perheauto on jonkinlainen SUV, on sporttisemmilla farmareilla varmasti kysyntää. Etenkin kun moni autonvalmistaja on lopettanut kokonaan niiden valmistuksen.
Corollan mallisto on kokonaisuutena selkeä ja hyvällä tavalla simppeli. Se on varmasti yksi Corollan menestyksen salaisuus.
Ominaisuudet
• Malli: 2.0 Hybrid
• Iskutilavuus: 1987 cm³
• Tehot: 184 hv
• 0–100 km/h: 8,1 s
• Huiput: 180 km/h
• Kulutus (yhd.): l / 100 km
• CO²: 112–121 g/km
• Hinta: alk.: 32 500 €
Teemu P. Peltola



















