Turussa huristaa pian maailman ensimmäinen täyssähköinen kirjastoauto
Turun kaduille saadaan tänä keväänä maailman ensimmäinen sähköinen kirjastoauto, joka on varta vasten tehty kirjastoautoksi. Uusi sähkökirjastoauto korvaa vanhan punaisen kirjastoauton. Liikenteessä auto on näillä näkymin huhtikuussa.
– Auto on laivassa tulossa. Maaliskuun lopulla auto saapuu Turkuun ja maaliskuun loppuun mennessä toimitetaan asiakkaalle. Kun auto tulee Turkuun, niin sitä vielä varustellaan hieman, kertoo autonkehityksestä vastaavan Jeti Industriesin toimitusjohtaja Niko Andersson.
Auto on suurimmaksi osaksi kotimaista tekoa, mutta se kootaan Kiinassa. Alkuperäisen aikataulun mukaan auton piti saapua Turkuun jo aikaisemmin, mutta koska kyse on täysin uudesta tekniikasta, auton kokoaminen venyi hieman.
Itse auto tulee hieman poikkeamaan perinteisistä Turussa nähdyistä kirjastoautoista.
– Autossa on matala lattia, kuten Turussa liikkuvissa busseissa. Se on paremmin esteetön kuin perinteinen turistibussin mallinen, jossa on enemmän askelmia, kertoo Andersson.
Pituutta uudella autolla on reilut 12 metriä, leveyttä kaksi ja puoli metriä ja korkeutta runsaat kolme metriä. Auton hinta on noin 400 000 euroa. Lisäksi laturin hinta on noin 32 000 euroa.
Varustelultaan uusi auto on askel parempaan. Kirjastoautossa on muun muassa ilmastointi, mikroaaltouuni ja jääkaappi.
– Myös wc, mistä olen erittäin iloinen. Meidän kirjastoautoissamme ei ole aiemmin ollut vessaa. Olemme joutuneet käymään huoltoasemilla, iloitsee erikoiskirjastovirkailija Teemu Hiltunen.
Ajatus sähköisestä kirjastoautosta iti kauan ennen kuin asiat alkoivat konkretisoitua. Juuri Hiltunen on koko ajatuksen idea.
– Törmäsin viitisen vuotta sitten juttuun täyssähköisestä jakelukuorma-autosta. Siitä sain ajatuksen, että miksei kirjastoautokin voisi olla sähköinen. Kirjastoauto Ykkönen oli jo silloin vaihtoiässä, mutta asia ei heti lähtenyt eteenpäin. Myös kirjastoauton vaihto venyi, Hiltunen kertoo.
Ajatusta ei kuitenkaan haudattu ja lopulta aika oli oikea. Kun vielä teknisistä ratkaisuista vastaamaan löytyi turkulainen yritys, sähkökirjastoautohanke alkoi edetä.
– Tekniikka on kehittynyt muutamassa vuodessa todella paljon paremmaksi. Viisi vuotta sitten oltiin aivan eri tilanteessa kuin tänä päivänä. Konkreettisesti tekniikan kehitys näkyy esimerkiksi siinä, että 2021 sähköautojen kehitys Euroopassa lähtee kasvuun kuorma-autoissa ja henkilökuljettamisessa, Andersson sanoo.
Uusi kirjastoauto korvaa entisen ykkösauton, mutta suunnitelmissa on, että uutuus nähdään kevään ainakin alkuun molemmilla kirjastoautoreiteillä.
– Tarkoitus on, että ainakin aluksi auto ajaa vuorotellen molempia reittejä, jotta ihmiset tutustuvat uuteen autoon. Se on vielä harkinta-asteella, miten myöhemmin toimitaan, Hiltunen toteaa.
Ilkka Lappi



















