Korkeakoulutasoisten myynnin opiskelijoiden opit tehostuvat kilpailun myötä entisestään
Elisa Luoma, 20, ja Jenni Jokinen, 24, pääsivät kokeilemaan rajojaan ja lähtemään oman mukavuusalueensa rajojen ulkopuolelle myynnin korkeakouluopiskelijoiden Best Seller Competition -kilpailun myötä. Parhaan myynnin tittelistä kisattiin tänä vuonna Turun ammattikorkeakoulussa. Kilpailun voitti Roope Rytkönen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
– Alkuun jännitti todella paljon osallistua kilpailuun. Nyt jälkeen tuntuu niin helpottavalta ja samaan aikaan onnistuneelta. Se oli todella hyödyllinen kokemus tulevaa työelämää ajatellen. Ja on aivan todella mahtavaa huomata kuinka paljon sitä jättäisi asioita tekemättä, jos antaa jännityksen voittaa elämässä, Luoma pohtii.
– Niin nyt jälkeenpäin kun miettii, niin ei ollut mitään tarvetta jännittää sitä etukäteen. Tällaiset tilanteet opettavat hyvin käytännön työelämässä vaadittaviin taitoihin ja valmistaa tuleviin työtilanteisiin hyvin, Jokinen lisäsi.
Luoma ja Jokinen opiskelevat Turun ammattikorkeakoulussa myynnin tradenomiksi. Kumpikin kertoo valinneensa alan siitä syystä, että he viihtyvät hyvin asiakaspalvelussa ja ihmisten parissa.
Nuorilta naisilta löytyykin selkeät ajatukset hyvän palvelun luomiseen.
– Moni myyjä voi olla sosiaalinen, mutta se että osaa tehdä myös asiakkaan olon tyytyväiseksi ja mukavaksi on sitten jo oma taitonsa. Asiakaspalvelu on vuorovaikutusta ja ihmisen kohtaamista, jokainen asiakas on osattava kohdata ihmisenä ja ennen kaikkea yksilönä. Asiakkaan on voitava tuntea itsensä kuulluksi. Itse sain kilpailussa hankalaksi asiakkaaksi tekeytyneen henkilön, mutta pyrin parhaani mukaan itse olemaan rauhallinen ja positiivinen. Sitä oppi paljon myynnistä ja ehkä eniten itsestään tämän kilpailun myötä. Sain rohkeutta laittaa itseni likoon, ja huomata, että siitä selviää, Jokinen sanoo.
Jokinen uskoo, että oppi myös tiivistämään myyntipuheeseensa olennaisen ja pysymään asian ytimessä kilpailun tiukan aikarajoituksen myötä.
– Tämä kilpailu ja erilaiset yritystapaamiset ovat paras tapa oppia. Kun olet opiskelija, niin saat mokata turvallisesti ja sitäkin kautta oppii, tärkeä silti myös tunnistaa vahvuutensa, Jokinen pohtii.
Luoma lisäsi pitävänsä tärkeänä myös sitä, kuinka hyvin myyjän tulee tuntea myymänsä tuote hyvän ihmistuntemuksen lisäksi.
– Rahan ei tule olla ykkössijalla, vaan asiakkaan tarpeet. Kun on se tuote hanskassa, niin se tekee siitä työstä kivaa kun tuntee myytävän tuotteen läpikohtaisin. Näin osaa myös käsitellä asiakkaiden kysymyksiä, ja osaa vastata niihin oikein. Kilpailun myötä asiakkaan tarvekartoitus tuli todella hyvin hahmotetuksi.
Marianne Rovio