Turkulainen Alina Laaksonen valittiin vuoden baarimestariksi
Suomen Baarimestarien ja Kannattajien Kerho ry (FBSK) järjesti yhteistyössä juomatuotekumppaniensa kanssa Vuoden Baarimestari- kilpailun perjantaina. Grand Cocktail Helsinki -tapahtumassa Club Capitalissa Helsingissä. Kilpailun kymmenen finalistia on valittu toukokuussa Kuopiossa järjestetyssä semifinaalissa. Vuoden Baarimestari -kilpailun voitti turkulainen Alina Laaksonen.
Vuoden Baarimestari -kisan finaali oli lavalla kolmiosainen. Ensin kilpailijat tekivät uudelleen semifinaalijuomansa. Tästä vaiheesta jatkoi seitsenpäinen joukko, joille tehtäväksi tuli rakentaa oma versionsa suositusta mojito-juomasta. Viimeinen osa kilpailusta käytiin, kun viisihenkinen kilpailijaryhmä sai eteensä salaperäisen mustan laatikon, josta löytyivät cocktailtehtävän ainekset. Tämä vuonna mustassa laatikossa oli mm. kuohuviiniä, popcorn-siirappia, giniä ja rommia, joista kilpailijat jokainen rakensivat omanlaisensa juoman. Kilpailijat arvosteli kansainvälinen tuomaristo, jossa oli jäseniä mm. Virosta ja Ruotsista.
Vuoden Baarimestari -kilpailun voittajaksi selviytyi Mixtecillä työskentelevä turkulainen baarimestari Alina Laaksonen, joka lähtee edustamaan Suomea ensi vuonna Kiinaan International Bartenders Associationin (IBA) kansainvälisiin baarimestaruuskisoihin. Toiseksi sijoittui Jumpru Pubin Leena Komulainen Oulusta ja kolmanneksi Lady Moonin Jani Kejonen Helsingistä.
Grand Cocktail Helsinki -tapahtumassa käytiin myös flairtendingin eli baariakrobatian Baltic Flair Championship-kilpailu, jossa voittajaksi suoriutui VIP-Bartendersin Miika Mehtiö. Muut palkintosijat menivät Latviaan, toiseksi tuli Linards Grundmans ja kolmanneksi Romans Kovalnejoks. Mehtiö on myös flairtendingin Suomen mestari ja edustaa Laaksosen ohella Suomea ensi vuonna IBA:n kansainvälisissä kisoissa Kiinassa.
Ensimmäisessä Grand Cocktail Helsinki -tapahtumassa oli myös kuluttajien maistettavana trendikkäitä cocktaileja kisojen seuraamisen oheen. Tapahtuman kautta FBSK:n baarimestarit haluavat kehittää cocktail-kulttuuria ja panostaa yhteistyökumppaneiden kanssa cocktailien tutustuttamiseen nimenomaan kuluttajille.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















