Omavalmisteisen perävaunun tie rekisteriin voi olla pitkä
Kansalainen voi valmistaa vaikka asuntovaunun tai rekan peräkärryn itse, jos tarvittavat työkalut vain pysyvät käsissä. Tuotoksensa saa myös rekisteröityä, mutta silloin ajoneuvon tulee täyttää muutama vaatimus.
– Ei ole mitään estettä valmistaa ajoneuvoja itse, kunhan ne vain täyttävät vaatimukset. Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen voi joissain tapauksissa olla niin kallista, ettei itse valmistaminen välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa, tarkastaja Tatu Siivonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kertoo.
Kannatti tai ei, omavalmisteisia perävaunuja rekisteröidään vuositasolla noin 300 kappaletta. Ajoneuvojen vaatimustenmukaisuuden osoittamistavat löytyvät Trafin antamasta määräyksestä nimeltä ”Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset”. Trafin nettisivuilta löytyvässä opuksessa kerrotaan peräkärryjen, trailerien ja vastaavien osalta, mitkä varusteet ja ominaisuudet omavalmisteesta tulee löytyä, jotta se voidaan rekisteröidä.
Ajoneuvon turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin vain määrätyt varusteet, esimerkiksi hitsaussaumojen laatu vaikuttaa kestävyyteen rasittavassa käytössä. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä kiinnitetäänkin huomiota kokonaisuuteen.
– Katsastaja arvioi ajoneuvon teknisen kunnon sille suoritettavassa yksittäishyväksynnässä, Siivonen sanoo.
Myös perävaunuja ja trailereita kaupallisesti valmistavien tuotoksia valvotaan, mutta jokaista ei katsasteta erikseen.
– Tyyppihyväksytyissä perävaunuissa tuotannon vaatimustenmukaisuudesta vastaa valmistaja oman laadunhallintajärjestelmänsä avulla, jota auditoidaan tyyppihyväksyntäviranomaisen tai valvontaan nimetyn tutkimuslaitoksen toimesta säännöllisin väliajoin, Siivonen toteaa.
Kun omavalmiste on saatettu vaatimusten tasolle, on edessä vierailu katsastuskonttorille. Siellä tehtävän yksittäishyväksynnän hinta O1-luokan perävaunuille on 180 euroa ja O2-luokan perävaunuille 200 euroa. Rekisteröinnin hinta on parinkymmenen euron luokkaa. Rekisteröinnin jälkeen konttorilla ei välttämättä tarvitse piipahtaa ollenkaan, sillä O1-luokan perävaunut eivät ole katsastusvelvollisia. O2-luokan perävaunut tulee katsastaa joka toinen vuosi.
Henkilö- tai pakettiauton perässä vedettävät perävaunut ovat pääsääntöisesti joko O1- tai O2-luokan perävaunuja. O1-luokan perävaunun eli niin sanotun kevytperävaunun kokonaismassa voi olla enintään 750 kiloa. O1-luokan perävaunulta ei vaadita jarruja.
O2-luokan perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin 750 kiloa, mutta enintään 3 500 kiloa. O2-luokassa jarrujärjestelmä on pakollinen.
Jarno Keskinen