Joakim Håkans on sijoittanut Ruissalon telakan ehostukseen kolme miljoonaa euroa
Ruissalon telakka on uusinut ilmettään viimeisten vuosien aikana, joku voisi kutsua sitä kauneuskirurgisin termein face liftiksikin. Itse telakka-alueen ympäröi punainen lankkuaita. Sisäänkäynnin oikealla puolella on sesonkiolutbaari Olutta ja Mennyttä Ales & Tales. Vasemmalla puolella taas ajan patinoima valkoinen puuhallia muistuttava Turun veneveistämö. Veneveistämö oli aikoinaan Pohjoismaiden suurin veneiden toimittaja.
Veneveistämön vieressä olevat vessat on jätetty ilmeisesti tarkoituksella alun aikaiseen ilmeeseen, tuomaan ajan patinaa 1900-luvun alkupuolelta. Sisältä ne toki on modernisoitu. Alfons Håkans Oy Ab:n toimitusjohtaja ja merikapteeni Joakim Håkans kertoo uuden ilmeen rakentamisen alkaneen jo vuonna 2013
– Kaikki laiturit on uusittu, ne olivat todella huonossa kunnossa. Tähän on tullut vierasvenesatama ja olemme keskittyneet klassikkopurjeveneisiin. Meillä on myös 800 hengen sali ja pienempi 400 hengen sali, joissa järjestämme yleisötapahtumia.
– Telakka oli ennen vuotta 2013 täysin suljettu ulkopuolisilta, hän muistuttaa.
Telakka oli vuosina 1954–2013 Turun sataman telakka. Suurelle yleisölle ainoa mahdollisuus vierailla tuona aikana alueella oli veneidensäilytyksen yhteydessä. Aluetta tullaan Håkansin mukaan saneeraamaan lisää.
– Tätä tullaan pitämään yleisölle avoinna ja kehitetään vielä, että saisimme lisää ihmisiä paikan päälle. Telakkamme isot veistämörakennukset tulivat omistukseemme keväällä ja niissä on paljon korjattavaa, varsinkin sähköpuolella.
Håkans sanoo, että Ruissalon telakka-alue on turkulaisille paikka jossa vaalitaan klassikkoveneiden perinteitä ja samalla alueella voidaan juhlia ja viettää muuten aikaa.
– Tavoitteemme on tuoda saaristo hyvin lähelle Turun keskustaa.
Håkans arvioi varovasti kustannuksia, joita uuden ilmeen rakentaminen telakka-alueelle on tuonut Alfons Håkans Oy Ab:lle.
– Uudisrakennuksineen ja muine lisäkuluineen tämän ehostamisen hinta on kolmen miljoonan euron luokkaa. Vanhan korjaaminen on niin paljon hitaampaa ja kalliimpaa. Tulevaa hintaa on vaikea arvioida. Pahin piikki kulujen osalta on jo ohitettu. Sähköjen uudistaminen on se suurin korjauskulu, joka on vanhoissa veistämörakennuksissa vielä edessä.
Työllistämisvaikutusten positiivisia puolia Håkans myöntää tulleen telakan saneerauksen osalta.
– Toinen osa palvelee huoltoyksikkönä, siellä valmistetaan veneitä, hinataan paikalle ja suoritetaan huollot. Huoltoyksikkömme pitää korjaamoaan Ruissalon telakalla ja käy ympäri Suomen rannikkoa autoilla huoltamassa yhtiön omia hinaajia
Alueella on itsenäisiä yrityksiä kuten Pizzeria Sergio’s al Mare, sisustusliike Avelia ja Taidetakomo Kahiluoto. Vierailuaikaan kello yhden aikaan on tosin varsin hiljaista, turisteja ei näy tungokseksi asti, mutta joitain kuitenkin on.
Kurt Hedborg