Kuinka kauan tuotteen korjaus saa kestää?
Lain mukaan korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, mikä on kunkin laitteen osalta kohtuullisena pidettävä korjausaika. Kohtuullista korjausaikaa arvioidaan ottamalla huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne laitteen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa, arvioi Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä. Viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.
Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, voi pyytää käyttöösi sijaislaitetta, vaikka sen antaminen ei olekaan yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.
Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, voi vaatia hinnanalennusta tai tuotteen vaihtamista virheettömään. Kaupan purkamista voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen, eikä sitä voi korvata muilla keinoilla.
Korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista voi vaatia, jos ei voi käyttää laitetta pitkiin aikoihin. Näin voi olla esimerkiksi, jos kameraa korjataan kuukausi ja joutuu lomamatkalla turvautumaan esimerkiksi kertakäyttökameraan tai jos pyykkikone on korjauksessa niin pitkään, että vaatteet on pestävä pesulassa.
Korvausta voi vaatia myös siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)