Turun kaupunki panostaa sataman työmaalla opasteisiin
Matkustajasatamassa on käynnissä myllerrys. Yhteisterminaalia rakennetaan. Sen pitäisi olla valmis runsaan vuoden päästä eli vuodenvaihteessa 2026–27. Samaan aikaan alueen katuja muokataan uuteen uskoon ja Linnankatu on poikki Turun linnan edustalla. Uudet kadut ovat valmiita ensi vuoden joulukuussa ja Linnankatu muuttuu joukkoliikennekaduksi.
Satamaraide siirretään kulkemaan Pahaniemen sillan kautta. Vanha rata puretaan uuden valmistuttua. Linnanpuisto ulotetaan rantaan asti. Aluetta Forum Marinumilta Tallink Siljan purettavalle terminaalille asti kutsutaan jatkossa Linnanniemeksi. Sen kaavoitus käynnistyy. Linnanniemeen nousee asuinrakennuksia ja toimistoja.
Myös läheinen Herttuankulman asuinalue saa koko ajan uusia kerrostaloja ja myös uuden K-Supermarketin. Liikenne Viking Linen ja Tallink Siljan terminaaleille jatkuu silti. Minkälaisia reittejä pitkin alueella saa kulkea?
Kaupunki luo uudenlaista selkeää opastusjärjestelmää, jossa on viittoja, karttatauluja ja opaspyloneja. Osa niistä on väliaikaisia, osa pysyviä. Väliaikaisia ovat esimerkiksi työmaa-aitojen banderollit.
Sataman alue on pilotti. Kaupungin omat opasteet on tarkoitettu erityisesti kävelijöille ja pyöräilijöille. Autoilijoita ohjataan edelleen tieliikennelain mukaisilla liikennemerkeillä ja opasteilla.
Aiemmin työmaita määritti nopeus. Pyrittiin saamaan valmista pikaisesti.
– Nykyään panostetaan haittojen minimointiin, lausuu projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta.
Opastamiseen satsataan erityisesti 3,5-vuotisen rakentamisen ajan. Mäkilän mukaan Turku on edelläkävijä.
– Kaupunki kasvaa ja kehittyy mutta kaupunkilaisten arjen pitäisi silti sujua.
Opasteiden selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota jo pitkään.
– Tehdään käyttäjille ja käyttäjien tarpeisiin, kuvailee projektipäällikkö Riikka Niemelä.
Muotohiomon toimitusjohtaja Pekka Toivanen vastaa työmaaopasteiden palvelumuotoilusta. Opasteiden käyttöä seurataan ja testataan esimerkiksi kuvaamalla ja haastatteluin.
– Paras palaute saadaan kaupunkilaisilta ja matkailijoilta.
Opastamiseen luodaan yhtenäistä ilmettä ja tietojärjestelmää. Samaan aikaan tehdään ennakoivaa ja väliaikaista, reaktiivista opastamista. Ennakointia tarvitaan esimerkiksi uuden terminaalin luona, reagointia muuttuvien työmaiden luona. Linnan ympäristössä luodaan kyltein polkuja terminaaleille.
– Vältetään kieltoja. Yleensä kannustetaan ja näytetään minne kannattaa mennä. Mutta jos reitti katkeaa, siitä infotaan STOP-merkein, sanoo Toivanen.
Opasteet tehdään kahdessa firmassa lähellä Turku. Opastekylttejä on kymmeniä, karttatauluja alle kymmenen, pyloneja muutama. Asennus on kevyttä ja nopeaa. Väliaikaisessa opastuksessa pärjätään alle 10 000 eurolla, koko opastusprojekti nielee kymmeniä tuhansia euroja.
Mäkelä arvioi, ettei vastaavaa huomiota opastukseen ole ennen nähty. Opasteissa käytetään suomea, ruotsia ja englantia. Satamaan on tulossa myös kohokarttoja näkövammaisille.
Lasse Virtanen
















