Uutta tutkateknologiaa Suomen maanteille jo tänä vuonna – uudet laitteet muun muassa Auranlaaksoon
Suomen maanteille saadaan pian käyttöön uudet kehittyneet tutkalaitteet, jotka mittaavat liikennettä luotettavasti myös haastavimmissa keli- ja liikenneolosuhteissa. Laitteet tuottavat tietoa henkilöauto- ja rekkaliikenteen määristä sekä ajonopeuksista, ja niiden tuottamaa tietoa päästään hyödyntämään jo tämän vuoden aikana.
– Uudet kehittyneet tutkalaitteet saadaan nyt ensimmäistä kertaa Suomen maanteille liikenteenmittauksen käyttöön. Ne keräävät tietoa ajoneuvotyypeistä ja kaistojen käytöstä, mikä mahdollistaa liikenteen analysoinnin, ja tukee siten tulevien tieinvestointien suunnittelua ja turvallisuustavoitteiden saavuttamista, kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta palvelupäällikkö Eetu Karhunen tiedotteessa.
Tutkateknologian suurin etu on toimintavarmuus. Laitteet eivät ole fyysisesti kosketuksissa tienpintaan, joten ne kestävät kulutusta ja sääolosuhteita – myös talven lunta, jäätä ja suolauksesta aiheutuvaa rasitusta – paremmin kuin perinteiset tien alle asennetut liikennemittauslaitteet. Uudet tutkalaitteet havaitsevat ajoneuvojen suunnan ja kaistan automaattisesti, mikä tekee niistä erityisen hyödyllisiä monikaistaisilla tieosuuksilla. Asennustöistä ei aiheudu haittaa liikenteelle, joten mittauspisteitä voidaan lisätä helposti myös vilkkaasti liikennöidyille tieosuuksille.
– Tutkaperusteinen liikenteenmittaus tuo nykyisin käytössä olevien tiehen upotettujen liikennemittauslaitteiden rinnalle vahvan lisänsä. Tutkalaitteiden etu on, että ne antavat jatkuvasti luotettavaa tietoa, vaikka olosuhteet haastaisivat perinteiset mittausmenetelmät talvisaikaan. Tämä yhdistelmä – tarkkuus kaikissa olosuhteissa, joustava käyttöönotto ja vähäinen huollontarve – tekee teknologiasta elinkaarikustannuksiltaan kustannustehokkaan ja luotettavan työkalun maanteidemme liikenteenmittausten tueksi, jatkaa Karhunen.
Fintraffic hyödyntää uutta tutkapohjaista teknologiaa jo kuluvana vuonna: Ensimmäiset laitteet asennetaan kolmostielle Pirkkolaan, kantatielle 50 Länsiväylälle sekä kantatielle 40 Turun Auranlaaksoon. Lähivuosina laitekantaa kasvatetaan noin 10–20 laitteella vuosittain, ja samalla varmistetaan niiden kestävyys eri tieympäristöissä ja vaihtelevissa sääolosuhteissa. Kun laitteiden toimivuus on varmistettu, niiden vuotuista uusimisnopeutta voidaan lisätä.
Fintrafficin yleinen liikennelaskenta tuottaa vuosittain liikennemäärätiedot koko Suomen maantieverkolta. Yleistä liikennelaskentaa toteutetaan koko maassa valtion omistamalla tieverkolla, jota on noin 78 000 kilometriä. Liikennetiedot tuotetaan 18 000 laskentavälille ympäri Suomea. Liikennelaskenta tuottaa tiedot ajoneuvomäärien lisäksi muun muassa ajoneuvoluokista sekä ajonopeuksista ja -suunnista.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)