Sähköpyörien akuissa vakava paloriski – useita paloja syttynyt akun ollessa varastoituna sisätiloihin
Sähköpyörien litiumioniakuista on löytynyt vakava paloriski. Akku saattaa syttyä räjähdysmäisesti palamaan, jos akkukennosto on vaurioitunut tai akun sisäosa pääsee kastumaan.
Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluun on tullut viimeisen parin vuoden aikana useampia vahinkoilmoituksia sähköpyörien litiumioniakkujen aiheuttamista tulipaloista. Lataustilanteen lisäksi akkuja on syttynyt palamaan niiden ollessa irrotettuna pyörästä ja nostettuna sisätiloihin tai niiden ollessa pyörässä kiinni.
– Tilastojen mukaan kevyiden sähköisten kulkuvälineiden, kuten sähköpotkulautojen, -pyörien ja -mopojen, aiheuttamien palovahinkojen määrä on kasvanut nopeasti viimeisen parin vuoden aikana. Usein palot ovat lähteneet laitteen ollessa latauksessa, mutta kuluvan vuoden aikana meille on tullut vahinkoilmoituksia tuleen syttyneistä sähköpyörien litiumioniakuista, jotka eivät palon syttyessä ole olleet latauksessa, Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan korvauspalveluiden johtaja Mikko Filppula kertoo tiedotteessa.
Pohjola Vakuutuksen tutkintapalvelut teki useita polttokokeita, joissa selvitettiin litiumioniakkujen syttymissyitä ja palotehoa.
– Tekemiemme polttokokeiden perusteella sähköpyörän akku voi syttyä tuleen erityisesti silloin, jos akkukennosto on saanut iskun tai akun sisäosa pääsee kastumaan. Akku voi vaurioitua hyvin arkisissa tilanteissa, esimerkiksi pudotessa tai pyörän kaatuessa. Akkujen sisään voi myös päästä vettä tiivisteiden välistä. Joskus myös valmistusvirhe voi aiheuttaa syttymisen, sanoo Filppula.
Litiumioniakkupalot ovat usein räjähdysmäisiä ja tuhoisia.
– Palossa vapautuu hengenvaarallisia kaasuja, muun muassa vetyfluoridia, hiilimonoksidia ja formaldehydiä, jotka räjähtävät helposti suljetussa tilassa. Akkukennon osa voi räjähtäessään lentää jopa luodin nopeudella, noin 300 m/s, Filppula kertoo.
Akkupaloissa tulipalo leviää hyvin nopeasti, mikäli lähellä on palavaa materiaalia. Sähköpyörää säilytetään usein autotalleissa tai varastoissa, joihin voi olla varastoituna paljon tavaraa.
– Akkupalossa lämpötila nousee kovaksi todella nopeasti. Polttokokeessa lämpötila nousi noin 800 asteeseen muutamissa sekunneissa, Filppula kertoo.
Pohjola Vakuutukselle ilmoitetuissa akkupalotapauksissa on sattunut henkilövahinkoja ja suuria omaisuusvahinkoja, kuten koko omakotitalon tuhoutuminen.
– Meidän tietoomme tulleissa tapauksissa on ollut kyse hyvin vakavista tilanteista, kun sähköpyörän akku on ollut esimerkiksi säilytyksessä makuuhuoneessa, jossa se on yllättäen syttynyt palamaan yön aikana, sanoo Filppula.
Akun kuumeneminen, turpoaminen tai arvaamaton toiminta ovat merkkejä, jotka kannattaa ottaa vakavasti.
– Vahingoittunut akku voi aluksi vaikuttaa toimivan normaalisti. Mikäli akussa havaitsee selviä vaurioita, kuten turpoamista tai kolhuja, akun käyttöä ei tule jatkaa. Vaurioitunut akku voi aiheuttaa tulipalovaaran. Aaku tulisi siirtää mahdollisuuksien mukaan paloturvalliseen tilaan, esimerkiksi ulos, Filppula varoittaa.
Akkuja ei koskaan kannata säilyttää tai ladata esimerkiksi eteisessä tai makuuhuoneessa. Mitään laitteita ei tule jättää lataukseen täysin ilman valvontaa, esimerkiksi yöksi.
– Kuten tekemämme palokokeet osoittivat, usein litiumioniakkupalo leviää räjähdysmäisesti sekunneissa eikä sitä ole mahdollista sisätiloissa sammuttaa. Jos akku räjähtää tai syttyy tuleen, on äärimmäisen tärkeää poistua nopeasti tilasta ja hälyttää palokunta, sillä palon sammuttaminen omin voimin on vaikeaa, neuvoo Filppula.
Osta laite tutulta ja luotettavalta merkiltä. Esimerkiksi halpa ja tuntematon laite ulkomaisesta verkkokaupasta ei välttämättä täytä EU:n turvallisuusvaatimuksia. Käytä lataamiseen laitteen omaa laturia.
Älä käytä akkua tai laturia, joka on vaurioitunut tai toimii epävarmasti. Älä jätä akkua latautumaan pidemmäksi aikaa oman onnensa nojaan. Lataa vain palamattomalla alustalla ja varmista, ettet lataa ulosmenoteiden tai syttyvien materiaalien lähellä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)